BankID har blivit utsatt för attack

Ja, vem som helst kan ansluta sig. Man måste teckna avtal med en bank och sedan så får man betala en månadsavgift plus en avgift per inloggning.

Anledningen till att det har blivit så stort är att det är så enkelt att komma igång med och att tjänster som Swish kräver att man har det.

1 gillning

Skriv gärna om ngn som klarat av denna typ av attack från förmodligen samma ursprungsland. Vi får leva med det - eller slänga allt som har med paddor och mobiler att göra. Gäller både myndigheter och banker.
Rycker bara på axlarna…

I morgondagens avsnitt presenterar jag, Peter Esse, en lösning på hela bankID-bedrägeriproblemet!

Det har man väl redan löst? :thinking:

Hur då?

I morgon? Är det inte på tisdag som vi släpper podden?

Släpp den när kapitel finns på plats.

Genom att man skannat en qr-kod vid inloggningen för att visa att man är på samma ställe som där inloggningen sker.

2 gillningar

Ja, en del tjänster/banker mm verkar använda det, andra inte. Trodde det var ett krav när den funktionen lanserades att alla ftg skulle ha QR kod för att få använda/ansluta sig till BankiD. Tydligen inte

Jo fast det har ju uppenbarligen inte löst det.

Så många dagar i veckan att hålla koll på!

Enklare om ni släpper dem på Thorsdag. :wink:

1 gillning

Vad menar du? Din mening är lite svår att tolka :slight_smile:

Verkar som man själv kan sätta vilka säkerhetsnivåer som gäller för att utföra olika handlingar. I Bank-id appen så kan man ställa in när det är ok med Face-id och när man måste ha kod.
Jag har ställt in att face-id är ok för identifiering men för att betala räkningar odyl kräver kod.
Trots det så är det ok att betala en räkning i Klarna med bara Face-Id

“Löst” att det inte har löst det :slight_smile:

De har minskat med 90% tack vare qr-koden enligt polisen. Problemet är väl att alla inte har implementerat det. QR-koden gjorde susen – Bankid-bedrägerierna ned med 90 procent - Computer Sweden

Ska bli intressant att höra din lösning på det :slight_smile:

Yes, men har ju tyvärr fortsett sedan den artikeln skrevs.

När jag tänker på det så är enda gången jag krävts på QR-kod är inlogg till SBAB - inte ens en bank utan bara loggin för att titta på hur stor skuld jag har.

För viktigare inlogg har jag inte fått upp det.

Mitt förslag är dock lika simpelt som genialt :star_struck:

Du får klaga hos din bank. Skandiabanken kör också QR, för inlogg, betala räkningar osv.

Vi ser fram mot ditt förslag…:+1:. Men jag tvingas till qr varje gång jag loggar in på min bank. Tycker det är sådär. Upplever att säkerheten höjs och enkelheten försvinner för att någon procent inte klarar att tänka. Visst ska vi vara solidariska, men det finns ju gränser när folk är uppenbart korttänkta.

2 gillningar

Jag vet inte om jag ser det som ett problem för just mig :grin: