Babylon 5 reboot kommer bli av!

Det här är en av de lyckligaste dagarna i mitt liv. Babylon 5 var ett unikum för sin tid. En Science Fiction-berättelse som i mångt och mycket var skriven från start till slut vilket gjorde att händelser som skedde i början av den 5 säsong långa serien fick sina förklaringar i slutet utan att det blev stressat så det kan vara i vissa serier som man inte vet om det fortsätter och då får man skriva in någon form av lösning på en gåta som från början inte alls var tänkt att sluta så.

Flera av skådespelarna i piloten är fruktansvärd och huvudpersonen i Säsong 1 men sedan blir det aweeesome!

Vidare filmade man i widescreen och mixade ljudet i 5.1 vilket också var väldigt nytt. För att inte tala om CGIn som var barnbrytande den också. Dessvärre förstördes källmaterialet och när DVD-lanseringen släpptes så märks det att just CGIn är remastrad från VHS-inspelningar inte från originalmaterialet. Väldigt tråkigt.

Det kom en uppföljare från samma gäng - Crusade men den lades ner innan första säsongen var till ända. Mycket synd för den utforskade stora delar av Babylon 5-universumet som annars var rätt okänt (Filmen handlar trots allt om en fast rymdstation samt om planeten jorden ihop med några planeter till).

Det försöktes också göras några andra uppföljare därefter men alla projekt blev halvtaskiga och bör inte ens ses som canon.

Babylon 5-serien är väl värd att se även idag om man kan koppla bort några av detaljerna som inte åldrats väl men generellt riktigt bra!

För närvarande verkar inte serien finnas på någon svensk streamingkanal men den finns bland annat på HBO Max samt Amazon Prime i USA.

Nu kommer hela serien rebootas !!

Undra om vi har de nya Star Wars-filmerna/serien, Star Trek-nysatsningen och kanske även Foundation att tacka för det hele.

3 gillningar

Håller med dig om det fullständigt :slightly_smiling_face:
Mycket trevligt att höra
B5 är en av mina absoluta favoriter alla kategorier
Var tvungen att ta ett foto

Hade ingen aning om att man planerade en reboot

Edit, precis som du skriver så piloten “sammankomsten” har mycket att önska men sedan händer det grejor

1 gillning

Ohh, hjälte! Jag sålde alla mina DVD:er vid något tillfälle efter att jag RIPat av dem. Men så här i efterhand hade det varit nice att ha på väggen i filmrummet.

1 gillning

:heart: Jag har sparat en del från “den gamla goda tiden” men började rippa men strandade, får väl fortsätta nu eller se DVDn inför reboot :slightly_smiling_face:

Har den men aldrig fått för mig att se den.

Har du börjat lyssna @Esse

Haha så amerikanskt!

Edit: Herregud vad de pratar utan att komma igång... så amerikanskt som sagt!

1 gillning

Har du sett den nu Jocko?

Nej jag har inte det :slight_smile:

Kickban på dig!

Har försökt titta men den är...meh

S1 är lite seg - men om du fortsätter tror jag du kommerbuppskatya den politiska premissen

1 gillning

Finns ju denna som är ett verkligt sammandrag :slightly_smiling_face:

1 gillning

Ja det är det men har lyssnat på några nu och det är rätt intressant. Längtar tills de kommer till tex Severed Dreams, om de håller på till S3 dvs :slightly_smiling_face:

2 gillningar

@Esse tror inte du följer denna podden. Men se detta avsnittet och då hela avsnittet även de absolut sista sekunderna. Orkar du inte så se åtminstone de 5 sista minuterna :slightly_smiling_face:

Tack, skall kolla!

1 gillning