Australiens senat klubbade idag igenom ett nytt lagförslag som rör sociala medier – nu är det slut på Facebook och mycket annat för alla under 16 år.
Den nya lagen innebär att ingen i landet som är under 16 år får använda plattformar som Snapchat, Instagram, Facebook och TikTok. Australien är det första landet i världen som fattar ett sådant beslut. Hur detta ska fungera rent praktiskt är fortfarande oklart, men samtliga sociala medieplattformar har fått ett år på sig att presentera hur de ska kunna garantera att användarna är över 16 år. Lagen träder i kraft i slutet av nästa år och syftet med förslaget är att skydda barnens mentala hälsa.
Vad tycker du om detta beslut? Är det rätt väg att gå, eller är det helt galet?
Detta är ju ett tappa-hakan-ögonblick. Utan att ha samlat mina tankar helt så tänker jag genast på två saker.
Detta beslut skulle kunna leda till ett ökat politikerförakt och minskat förtroende för demokratin överlag. Vad har de lagstiftande institutionerna att göra med att detaljstyra hur medborgare konsumerar information och socialt interagerar? Kommer allmänheten acceptera ett sådant här brett förbud? Uppstår svarta marknader för identiteter? Hur ska 16-åringar som helt plötsligt får tillgång till dessa plattformar från sin 16-årsdag veta hur man "beter sig" om de inte exponerats tidigare (i lagom dos).
Detta är ändå ett nederlag för plattformarna i sig. Att inte ha tillräckligt bra skyddsmekanismer på plats för att skydda minderåriga, utan att i stället (får förmodas) premiera intäkter baserat på användartal, klick och annonser etc blir ju bakläxa för dem.
Risken med sådan här lagstiftning innebär ju att användarna söker sig till ännu mindre säkra plattformar eller skaffar fejkade identiteter, är det önskvärt? Ser framför mig hur andra opportunistiska plattformar skapar nån slags Pirate Bay-community utan någon som helst moderering eller skydd för unga.
Min första tanke är, Hur definierar man sociala medier. Det kommer att finnas tjänster och appar som kanske inte är tiktok direkt men som ändå erbjuder möjlighet att kommentera, ladda upp material osv. Är det då ett socialt media?
Vilket ju ställer till det lite. De stora apparna får lagkrav på sig men de mer okända klarar sig undan. Det som lär hända är att ungdomar flyttar snart över till en app som inte omfattas. Man kan väl inte ha lagar som bara gäller vissa (dom stora). Vi är väl alla lika inför lagen?
Det kan ju även bli så att alla tjänster där man kan dela, kommunicera med varandra kommer krävas att ha någon lösning för att stärka identitet och ålder.
Frankrike införde liknande restriktioner för personer under 15 år förra året. Dock med skillnaden att föräldrar kan ge medgivande för användning.
Enligt artikeln så är det dock upp mot 50% av användarna som nyttjar VPN för att runda begränsningarna.
Dags att byta NeoNode-aktierna mot nån VPN-startup i Australien
Jag kom att tänka på en positiv aspekt av det här. Min dotter tjatar om både Instagram och TikTok eftersom några av hennes kompisar har fått börja använda det. Vi vägrar, och hon känner sig utanför. Med en sådan lag skulle man åtminstone slippa den biten, för då är alla utanför.
Varför skulle den bara svara på den frågan? Dels behöver det ju vara mer granulärt, 16 år i Australien, olika åldersgränser för t.ex. alkohol i olika länder.
Om vi får en global standard kan ju vilka resultat som skickas vidare till en sajt/org/företag/myndighet variera. Även helt anonymiserade resultat är ju möjligt.
Jag menar att man inte ska behöva berätta hur gammal man är, bara att man är över 18år eller vad som nu efterfrågas. Det finns ingen anledning till att skicka iväg namn och personnummer.