Australien förbjuder sociala medier för personer under 16 år

I detta fallet absolut. Det jag menar är att möjligen kan den här typ av lagstiftning skapa en global standard som kan användas till alla möjliga tillämpningar och ersätta BankID i Sverige (och andra system i andra länder).

Behovet av att kunna säkert legitimera sig på internet är stort i många sammanhang men det saknas universella lösningar. Här i USA saknas i stort sett helt bra lösningar och man förlitar sig i hög utsträckning på namn i kombination med födelsedatum och möjligen en 2FA mot telefonnummer.

1 gillning

Absolut, sen tror jag att behovet att bevisa att man överhuvudtaget är en människa och inte en AI kommer att öka de kommande åren. Sam Altman kanske löser det, iallafall om man frågar honom själv. :slight_smile:

1 gillning

Jag hoppas inte man ska behöva visa upp ID överallt på nätet. Inte heller säker på åldersgräns på nätet. Hur mycket jag än hatar sociala medier :wink:

2 gillningar

TikTok och Instagram har vi sluppit tjat om hemma tack å lov. Är Snap som gäller som då 10 åringen fick efter lite grubblande. Så nu har han örnkoll var sina kompisar är, och då ofta deras föräldrar. :smirk:

Håller fullständigt med, det är inte lätt som förälder att säga nej, jag har tonårsdöttrar och jag önskar att vi hade varit hårdare från början. Jag är helt för att försöka få våra barn/ungdomar att inte använda dessa appar men jag ser många svårigheter med att få till en lagstiftning kring det samt att också kunna låta folk vara anonyma på nätet och skydda sin identitet. Tänk om dessa bolag nu får verifierad data om personnummer på varenda person som loggar in. Och man snackar om att dom samlar in för mycket redan nu....

3 gillningar

Jag styrde in min dotter att skapa egen blogg istället. Vilket hon gjorde. Mera kontrol och massa fördelar i mitt tycke.

Bra video på ämnet:

1 gillning

Skrämmande, känns som att lägger man till ”vi måste skydda våra barn” så kan man föreslå vad som helst.

Är det inte bara att skapa en web baserad chat app, en sådan går ju inte att blocka?

För några år sedan föreslog några sossar att man skulle behöva legitimera sig med BankID för att titta på porr. Skulle bli lite stelt på nästa ränte möte med banken, speciellt om man har en mer ovanlig fetisch. :sweat_smile:

De tar ju bort all kommunikation mellan barnen.
Helt galet.

Skulle väl vara enklare att förbjuda unga människor.

Alternativt:
Vore det inte enklare att förbjuda politiker?

1 gillning

Förbjuda ordet förbjuda?

Eller förbjuda diskussionstrådar ?!??!??!!