Att leva med benbrott

Fyfan, hoppas på snabb kurering!

1 gillning

Jag är kvar på sjukan. Kan inte säga att informationen är särskilt riklig. Inte fått besked efter ultraljudet där de skulle avgöra om det blir operation. Däremot vet jag att det ska bli operation då jag fått tid för när jag skabörja fasta. Men blir det ett ell er två ben?:man_shrugging::enraged_face:. Väntar nu på sjuksköterskaför att fråga.
Sedan är jag såklart lite orolig för tiden efter operation om det blir båda benen. Efter op fixeras knät i helt rak position och inga möjligheter att böja mina knän. Hur hanterar man vardagen då? Hur gör man nr. 2?:poop:. Men även sådant som hur sitter man? Hur reser man sig? Mycket sådant som far runt i mitt huvud. Ping @Gurra

6 gillningar

Jo, förstår såklart att det är mycket tankar som snurrar. Många vardagliga saker som kommer bli komplicerat/omöjligt utan att kunna gå/böja benen. Som sagt, en sån grej som att gå på muggen kan ju bli ett stort problem, men finns ju hjälpmedel man kan få, typ upphöjning av toalettsitsen och senilhandtag och sånt. Men jag tror inte du ska fokusera på alla problem som kommer efteråt, försök tänka på nuet och håll dig så positiv det går. Tänk på att du garanterat kommer vara på benen igen nästa gång united får lyfta en buckla :smiley:

annars kan ni ju göra som severud, beställa utkörning från netonnet, samma dag den släpps , verkar funka varje år

Önskar ett så bra tillfrisknande som möjligt.

Drog ett ligament i foten i tonåren, det small som ett skott.

2 gillningar

Även om det är svårt ska man nog försöka att inte tänka på de problem som kan uppstå utan försöka hitta en lösning på de när de uppenbarar sig. Fan vad jag lider med dig

4 gillningar

Tror det vore väldigt skönt om dom gör ett ben i taget iallafall även om den totala rehabtiden blir längre. Jag bröt ett ben 2018 och och fick det gipsat i nästan helt rak position och det funkade ok. Jag blev så klart otympligare än vanligt och fick låna en lite större rullstol med stöd för benet rakt ut. Man blir mer beroende av dörröppnare och den typen av grejer men det gick absolut att röra sig. Vår lägenhet i Stureby var på bottenvåningen och relativt nybyggd så gott om plats i badrummet. Stå upp kanske du inte får och visserligen är jag ju van att flytta mig från rullstol till andra sittplatser med bara armarna men det klarar du. Och gå på muggen funkar absolut, en liten fotpall kan behövas men det löser sig.

Fattar att det är rädsla och extremt många frågor men ta en sak i taget och sen se till att du kommer i kontakt med en bra arbetsterapeut som kan hjälpa dig att hitta lösningar både hemma och i andra miljöer.

1 gillning

Stort tack för dina exempel och tips. Problemet är att det bör opereras inom 72 timmar för bättre chans till bra resultat.

Jag tycker jag normalt sätt tänker som @RolexJocke och känner mig inte nedslagen och så. Men här på sjukan har jag tre saker, smärta, morfin och tid. Då blir det lätt att min planeringshjärna går igång.

8 gillningar

Tyvärr har man ju tid att tänka.

1 gillning

Klart att det roterar i huvudet och du försöker hitta lösningar på problem du inte riktigt vet vad dom är än. Det enda jag brukar tänka är du är inte den första som går igenom något sånt här och det finns gott om människor som har mycket större problem. Alltså, det löser sig. Om det kan vara någon tröst.

Min filosofi har alltid varit att mitt handikapp ska inte få hindra mig, men jag förstår att det kräver lite mer planering än för andra. I ditt fall kommer det såklart bli en period av sängliggande och stök men sjukgymnasterna brukar vara djävligt pigga på att få upp en och röra på sig för det alltid är bättre för läkningsprocessen.

6 gillningar

Vi finns ju här för dig! Ingen kan tänka omkull sig själv som jag kan, förstår att det snurrar nu.

Det är skitsvårt men försök att inte ta ut något i förskott som de andra säger.

Fan det är svårt att veta vad man ska säga till dig, funderat på det hela dagen. Blev så ledsen när jag såg din bild och så skämtade jag till det istället. Du får kämpa och hålla i, spamma oss på bubblan, vi är familj. :heart_exclamation: En dysfunktionell sådan kanske men vilken familj är inte det.

12 gillningar

Ja det är ju ett läge nu som man tänker sig för mer än en gång när man kommenterar så det inte hamnar helt fel. Nu är ju en hel del av oss här rätt tajta och vet att vi innerst inne menar väl även om vi skämtar efter det som hänt. Men man måste ju ändå tänka på att vår vän @xms67 har det tufft och inte är riktigt upplagd mellan varven. Men som sagt han vet ju att vi menar väl och han är snart tillbaks till fullo iallafall vid tangentbordet.

11 gillningar

Livet på sjukhuset rullar vidare.

12 gillningar

Du får fixa någon som kan smuggla in en Pappenöff åt dig så går tiden lite fortare :ok_hand:

1 gillning

Ingen dryckesmeny?

1 gillning

Här går vi direkt på morfinet.. :sweat_smile:

8 gillningar

Dåligt med uppåttjack på den menyn. :joy:

Väldigt god mat dock. Testat 2 måltider nu och riktigt nöjd.

6 gillningar

Man hör ju oftast att sjukhusmaten är dålig men det kanske är den vanliga uppfattningen när man blir serverad i den miljön.

1 gillning

Jag har varit mycket på Karolinska i Solna, också riktigt bra mat och många val för varje måltid.

1 gillning