Att leva med benbrott

Men fy vad hemskt.

Hoppas det går bra till slut och att rehabiliteringen inte blir så jobbig.

1 gillning

Usch och fy.

Hoppas på så snabbt tillfrisknande som möjligt.

Men du är stark och klarar detta! :flexed_biceps:

1 gillning

Det är helt makalöst vad du råkar ut för udda händelser, håller tummarna för att rehab går bra och att inte morfinlagret tar slut (fattas bara det också..)

Vi har dock full förståelse om det dyker upp fler osammanhängande inlägg här än vanligt.

Krya på dig och hoppas att smärtan lägger sig.

5 gillningar

Lite sjukt att jag nu känner till två personer som har ramlat i en trappa och skadat sig svårt. Bli inte bekant med mig.

3 gillningar

Larmade din Apple Watch?

Krya på dig.

1 gillning

Samma här faktiskt.

2 gillningar

Nää, nu när du nämner det så kommer jag på att den inte gjorde det. Märkligt.

2 gillningar

Är det påslaget i AW inställningarna under Inställningar > Nödanrop SOS > Falldetektering? Såg att min stod på "Endast under träningspass".

1 gillning

Har han det påslaget kommer det ju och larma hela tiden. :joy:

Nu får vi bara hoppas på att @xms67 har haft tillräckligt mycket otur för ett bra tag framöver. Verkligen hemskt det han råkat ut för. En snubbe jag brukar snacka lite skit med på gymmet råkade ut för en liknande grej när han körde benpress, han försvann från gymmet i några månader och nästa gång jag såg honom kom han med gipsat ben men tränade ändå.

Frågade vad som hade hänt, han hade kört benpress och knät hade böjt sig åt fel håll. Personalen hade tydligen fått ringa ambulans och han hade åkt in till sjukan och blivit akut opererad. Sjukt läskigt såna där saker, man hoppas ju att man aldrig behöver uppleva nåt liknande själv.

2 gillningar

Ja detta är ingen lek, blir tyvärr en riktigt tråkig rehab.

3 gillningar

Detta är bland det mest otroliga jag hört talas om. Måste vara väldigt jobbigt och ta hand om dig. Håller tummarna för så snabb återhämtning som möjligt

1 gillning

Vad ska man säga…!? Krya på dig! Hoppas du inte har alltför ont och att hela läkeprocessen inte tar alltför lång tid.

1 gillning

Herregud! Stort krya på dig! :bouquet: :crossed_fingers:t2:Hoppas på en snabb rehab! Lägg upp småmål, rehab kan vara segt som faen! Men det går!! :flexed_biceps:t2:

1 gillning

Hoppas och önskar dig ett så snabbt tillfrisknande som möjligt, samt adekvat vård!

Liten stroke? Var du vid medvetande hela tiden? Måste vara omänskligt mycket kraft för att slita av den senan x2. Någon underliggade sjukdom?

Verkar vara väldigt ovanligt som sagt:
”The incidence of quadriceps tendon ruptures is relatively rare, estimated at 1.37 patients per 100,000 persons.1 The incidence of bilateral tendon ruptures is even rarer. Commonly, quadriceps tendon ruptures occur from traumatic falls, often there are underlying comorbidities that can weaken the tendon, such as overuse injuries.2 While not a surgical emergency, prompt repair within 72 hours has been shown to have improved outcomes over prolonged surgical intervention due to retraction of the quadriceps muscle.3 As such, timely identification of quadriceps tendon rupture and definitive surgical repair is key to patient recovery and patient satisfaction.”
Källa

1 gillning

Den bakomliggande orsaken var nya träningsstrumpor från Adidas. De var snorhala. Klav ut på vår trappa ut mot uteplatsen och vänstra foten bara försvinner och när då vänstra benet/foten helt automatiskt tar upp kroppen är den strumpan lika hal…. Det hördes ett ljud som påminner om när en gren knäcks.

Men extremt ovanligt att dra den senan och att dra två..:man_shrugging:. Ingen på akuten eller röntgen i natt hade haft en sådan patient tidigare. :sweat_smile:

5 gillningar

Brutalt. Hoppas på ett snabbt tillfrisknande :folded_hands:t2:

1 gillning

Ändå stort att du i det här läget väljer att lägga skratt-emojis i dina inlägg. Skulle detta drabba en själv någongång är jag tveksam till att jag skulle orka ha samma “positiva” inställning och rapportering till det inträffade - en eloge till ditt psyke. Krya på dig :heart:

6 gillningar

Har du fått någon preliminiär prognos om hur det blir för dig framöver? Förutsätter att du är kvar på sjukan?

Låter verkligen som om allt som kunde gått fel gjorde det. Svårt att inte skämta om dig som otursgubbe men det där önskar man ju ingen.

Som ryggmärgsskadad som använt rullstol i över 25 år vet jag att man kan ha god livskvalitet utan att kunna gå. Håller tummarna för att dom inte behöver gipsa dina ben raka för då blir allt så mycket svårare. Ger dig alla tips jag kan om det blir rullstol några månader.

16 gillningar