Att fota med iPhone 14 Pro

Dags för en tråd om fotografering med Iphone 14 Pro?

Vi kan väl börja med "go to" recensionen av kameran för alla nya Iphone Pro?

Det blir snabbt ganska uppenbart att Apple behöver införa en snabbtoggle mellan 12 och 48 Mpixel. Undrar vad som kommer att hända i 16.1 betan?

Personligen så är jag nyfiken på skillnaden mellan en inzoomad 48 Mpixel bild och Samsungs 100x zoom.

4 gillningar

Och jämfört med Samsung inzoomad 108 megapixel. Edit Samsung 10x optisk funkar ju på video med. Men 13 pro max var ju redan imponerande bra på video

"Action mode" ska bli intressant att prova även om jag inte är någon stor videofilmare.

Vilken Samsung har 108 MPixel? Jag har ingen koll på deras modeller

1 gillning

Austin Mann tog bättre bilder med en iPhone 5 än jag tar med en iPhone 13 Pro.

2 gillningar

Han är sanslöst bra!

Du beskär för lite :slight_smile:
Det var ett råd som han har i sin senaste artikel

Det ska bli riktigt coolt att testa! Brukar inte heller filma men man blev sugen när man såg det haha.

1 gillning

Jag har ännu inte haft tid att läsa den länkade artikeln men det är väl bara i ProRaw som 48 MP blir aktivt? Så där är väl snabbtogglen - på med ProRaw och plåta 48 MP eller låt den vara av och plåta 12 MP jpeg…?

Austin Mann rekommenderar 12 MP ProRaw, främst för snabbheten och ljuskänsligheten. 48 MP egentligen bara för vissa motiv som man vet man vill printa ut stort.

Och jag som vanlig dödlig som aldrig efterbehandlar väljer bara vanlig 12 MP HEIC/jpg och blir jättenöjd :slightly_smiling_face:

Största förbättringen jämfört med 13 Pro tycker han är prestandan i dåligt ljus, tack vare de sammanfogade pixlarna i 12 MP.

So I’ll default to 12MP ProRAW and think of 48MP ProRAW as a bit of a “boost mode” — activating it in specific scenarios, such as capturing a beautiful landscape (like the sunny mountain landscape above) with the intent to print.

1 gillning

Jag har ju inte telefonen än men uppfattar att flödet är följande

  • ut från kameran
  • in i inställningar
  • hittar kamera
  • ändra inställningen
  • ut ur inställningar
  • in i kameran
  • ta foto

Eller som Mann formulerar sig

  • I wish there was a quick in-camera resolution switch: I wish I could switch ProRAW resolution between 12 and 48 megapixels within the Camera app instead of buried in Settings. It feels like something I want to go back and forth between fairly often, and it’d be great if it were similar to how video resolution/frame rate is adjusted with a simple tap in the top right corner.

@BlackSmp

Så är det nog om man önskar ändra preset för ProRaw. Men om utgångspunkten är att ProRaw är ställt till 48 MP så lär man ju ha en snabbtoggle direkt på av/på-knappen för ProRaw.

Eller jag kanske missförstod, att önskemålet var bara mellan 12 och 48 MP där båda gäller ProRaw? I så fall måste man garanterat göra som du beskrev.

Säg det till Austin Mann, det är han som efterlyser en snabb toggle inne i kameraappen

Men vi får se i morgon

Fortfarande krav på 256 eller större utrymme för ProRes i 4K. När jag skaffade min iPhone 13 Pro så tänkte jag "Sparar ju allt i molnet ändå så behöver inte större". Hade glömt den där lilla detaljen..

1 gillning

Korrekt @Esse . Kan hålla med kritikerna lite, att kalla modellen för Pro när inte alla funktioner stöds…nej.

Om det blir en lur för min del blir det dock en 128 GB, har inget behov av att filma i ProRes. Räcker med 4K/60fps :grinning:

Jepp :grinning:

1 gillning

Något som fortfarande saknas efter alla dessa år är att kunna spela in i 50 bilder/sekund, för att slippa flimmer från inomhusbelysning.

Eller bara möjlighet att ställa om bländaren.

Fattar inte hur Apple tänker faktiskt, PRORAW formatet är även det ganska svårredigerat för en vanlig lekman. Då färgerna inte alls är i närheten av vanliga jpeg bilderna, jag fotar bara i PRORAW... Varför ge oss något som 90% av användarna ens inte använder...

1 gillning

Nu fattar jag ingenting här…eller du var ironisk? :slight_smile:

Du vet ju lika bra som jag att färgerna inte är desamma som jpeg eftersom raw-filen till skillnad från jpeg-filen inte är processad och komprimerad :slight_smile:

1 gillning

Blev lite oklart där :rofl: menade varför dem gjort att 48mp kameran endast är aktiv med PRORAW...

1 gillning

Antagligen för att en vanlig användare som jag generellt har mer nytta av god ljuskänslighet än massa pixlar i bilden. Den som aktivt väljer ProRaw fattar skillnad och nytta.

Sen tar det såpass mycket längre tid att spara ner 48MP-bilder så kameran upplevs lite seg enligt Mann.