Jag har ännu inte haft tid att läsa den länkade artikeln men det är väl bara i ProRaw som 48 MP blir aktivt? Så där är väl snabbtogglen - på med ProRaw och plåta 48 MP eller låt den vara av och plåta 12 MP jpeg…?
Austin Mann rekommenderar 12 MP ProRaw, främst för snabbheten och ljuskänsligheten. 48 MP egentligen bara för vissa motiv som man vet man vill printa ut stort.
Och jag som vanlig dödlig som aldrig efterbehandlar väljer bara vanlig 12 MP HEIC/jpg och blir jättenöjd
Största förbättringen jämfört med 13 Pro tycker han är prestandan i dåligt ljus, tack vare de sammanfogade pixlarna i 12 MP.
So I’ll default to 12MP ProRAW and think of 48MP ProRAW as a bit of a “boost mode” — activating it in specific scenarios, such as capturing a beautiful landscape (like the sunny mountain landscape above) with the intent to print.
Jag har ju inte telefonen än men uppfattar att flödet är följande
ut från kameran
in i inställningar
hittar kamera
ändra inställningen
ut ur inställningar
in i kameran
ta foto
Eller som Mann formulerar sig
I wish there was a quick in-camera resolution switch: I wish I could switch ProRAW resolution between 12 and 48 megapixels within the Camera app instead of buried in Settings. It feels like something I want to go back and forth between fairly often, and it’d be great if it were similar to how video resolution/frame rate is adjusted with a simple tap in the top right corner.
Så är det nog om man önskar ändra preset för ProRaw. Men om utgångspunkten är att ProRaw är ställt till 48 MP så lär man ju ha en snabbtoggle direkt på av/på-knappen för ProRaw.
Eller jag kanske missförstod, att önskemålet var bara mellan 12 och 48 MP där båda gäller ProRaw? I så fall måste man garanterat göra som du beskrev.
Fortfarande krav på 256 eller större utrymme för ProRes i 4K. När jag skaffade min iPhone 13 Pro så tänkte jag "Sparar ju allt i molnet ändå så behöver inte större". Hade glömt den där lilla detaljen..
Fattar inte hur Apple tänker faktiskt, PRORAW formatet är även det ganska svårredigerat för en vanlig lekman. Då färgerna inte alls är i närheten av vanliga jpeg bilderna, jag fotar bara i PRORAW... Varför ge oss något som 90% av användarna ens inte använder...
Antagligen för att en vanlig användare som jag generellt har mer nytta av god ljuskänslighet än massa pixlar i bilden. Den som aktivt väljer ProRaw fattar skillnad och nytta.
Sen tar det såpass mycket längre tid att spara ner 48MP-bilder så kameran upplevs lite seg enligt Mann.