Vi har ju inte mindre ljuskänslighet bara för att raw plåtar 48 MB men däremot tar det mer plats och kräver efterbehandling.
Jo, fyra sensorpixlar som agerar som en stor ger liknande fördelar som större sensorer, dvs mindre brus vid lite ljus.
Jag tolkar även Manns text att 12 MP ProRaw väljs automatiskt framför 48 MP ProRaw vid lågt ljus.
When shooting in low-light conditions, the iPhone 14 Pro automatically trades the super high resolution for much better image fidelity. It does this by stepping down from 48MP to 12MP, which effectively increases the pixel size, keeping the image grain smoother and the detail sharper.
Om du inte läst artikeln än, gör det nu
Fast om man fotograferar landskap och vill beskära bilden borde 48 i jpeg/HEIC vara en fördel. Vilket alltså inte går att välja om jag förstår det rätt?
Exakt så... Då blir det vanliga 12mp kameran... Vilket jag inte fattar alls...
Ja det är jättekonstigt. Måste finnas gott om oss som vill fotografera landskap i gott ljus för att beskära men aldrig skulle komma på tanken att använda ProRaw
Edit:
Förhoppningsvis kommer det någon app som fixar det
Tyvärr lär det inte göra med tanke på att ingen löst det med PRORAW ännu...
Jag är osäker men tycker mig minnas (från presentationen eller någon annan förtestare) att huvudkamerans 48 MP används när man zoomar till 2x, och växlar över till telelinsen först vid 3x och uppåt. Slutresultatet alltså ungefär det du efterfrågar, en inzoomning i en 48 MP jpg-landskapsbild i bra ljus. Bara att man får göra det utsnittet vid fototillfället och inte kan göra det i efterhand med största möjliga upplösning i jpg. Då får man ha valt ProRaw i förhand. Eller som sagt, man kanske då väljer en annan fotoapp som kan erbjuda 48 MP jpg direkt, om man har det intresset.
Värre än min systemkamera ju.
Det verkar vara mycket orange i proraw.
Enda färg vi fick tydligen
Inte så farligt, kan jag tycka. Mina raw-filer från Canon 5Dm3 vägde in på ca 30 MB och då var det ”bara” en upplösning på drygt 20 MP.
De kan tydligen vara uppåt 100 MB också:
Japp, tog en bild inomhus så kan tänka mig att utomhus med mycket detaljer kan dra upp storleken rätt ordentligt.
RAW-filer är ju komprimerade (förlustfritt givetvis). Ju mer detaljer det är i bilden desto större fil. T.ex. brusiga bilder på hög ISO ger större filer.
Det känns verkligen som att det kräver ett väldigt särskilt scenario för att rättfärdiga att ha en sådan stor fil taget med en sådan liten sensor. Mina fuflformatskameror RAW-filer är max 40 MB stora, och de är spelar i en helt annan division.
Ett exempel - porträttt.
Det handlar fortfarande om en bild tagen av en liten sensor med starkt begränsad optik. Jag ser då inte vitsen med så stora filer. Men visst, porträtt kan vara ett sådant scenario där det kan användas.
Måste säga hittills att fota när det är mörkt är så jävla coolt.
Det har väl i och för sig varit så för er andra länge som har 12 och 13 PRO men för mig som kommer ifrån XS Max är så positivt överraskad.
Utan tre-sekunder läget
Med tre-sekunder läget
Har inget gjort med bilderna, vet inte ens vad det är för funktion, måste läsa på tror jag… en helt ny värld