Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Åtusan, å andra sidan vinner du inte så mycket att använda Atmos på XSX:en i dagsläget. Är väl inga spel som stödjer det ändå?

Nej det är väl ett fåtal, Gears 5 iallafall. Jag skulle dock vilja komma åt surroundljudet. Jag inser att jag nog var otydlig men även Dolby Digital har fördröjning. Väljer jag Bitstream så är det konstant fördröjning. För att komma runt det måste jag välja stereo okomprimerat. Det gör att jag missar surround. Sjukt irriterande

Åfan så även okomprimerat surround har fördröjning. Låter ju helt tokigt!

Har du provat återställa hela Xbox:en?

Ja det har jag. Det känns som jag testat allt :slight_smile:

Men om man läser påföljande länk så verkar jag inte direkt vara ensam om problemet.

Skit också.
Jag hade hoppats på atmos!
Samsung frame 55" 2018 tillsammans med samsung soundbar HW-Q950T 9.1.4ch Dolby Atmos Soundbar (2020).
Jag går in på meny och väljer, Inställningar-Ljud-Expertinställningar-Digital+. Jag har bra hdmi från arc till arc.
Ändå står det 5.1 på Netflix. Någon som vet varför? Någon som vet hur jag kan göra?

Hej jag har en samsung ue65ks8005 tv kan du förklara för mig hur du har kopplat in din hdfury arcana med teven så allt funkar. Jag har en PS4, nvidia shield tv pro, sonos arc och hdfury arcana mvh Virgil

PS4:an vinner inget på att gå via Arcanan då den ändå inte kan leverer Atmos. Är det Atmos via din Shield du vill köra eller vad tänker du? :slight_smile:

Har du fetaste Netflix-abonnemanget?

Hej,

Jag har köpt en switch som jag kopplar in all utrustning till. Från den en kabel in i Arcanan och vidare till en HDMI-ingång i TVn som jag har slagit på UHD på (man måste göra det manuellt på de flesta Samsung! Sen är det en separat kabel från Arcana till Sonos med utgången märkt ”EARC” i Arcana.

Hör av dig igen om jag kan hjälpa till mer.

Mattias

Fortsätter i denna tråd med relaterat problem.

Har en LG OLED C9 55". Bytte nyss min Sonos Playbar mot en Arc (främst för Airplay, men vill ju även ha Atmos…) och uppgraderade även min Apple TV till den senaste 4K med nya fjärren.

Har gjort “wireless audio sync” i Apple TV och när jag kollar på äldre innehåll utan vare sig Dolby Vision eller Dolby Atmos så är det klockrent synkat, men när jag kollar på nyare material (ofta med både Vision+Atmos) så hamnar ljudet i osynk med videon. Svårt att avgöra om det är före eller efter men fel är det, och lyckas inte justera manuellt i Sonos-appen.

Någon som upplevt samma? Googlar jag verkar det finnas lite bekymmer med LGs OLED-TV och att skicka vidare ljud, men hittar ingen fix.

eARC är på, passthrough inställt på TVn. HDMI-ingången Apple TVn sitter på är satt till Bitstream.

Osugen på att köpa en Arcana när jag redan lagt rejält med pengar på att få ny och modern utrustning. Att läppsynken ska vara bra är väl ett minimi-krav känner jag… :confused:

Arcana skall inte behövas!

Men vad är wireless audio sync? Det skall ju inte gå ut via AirPlay från Apple TVn.

1 gillning

Apple TV skickar ut ljud (genom Arc, via TVn) och iPhone mäter hur lång tid ljudet tar att komma fram och justerar därefter audio/video så att det är i synk.

Så jag tror det är själva synk-förfarandet som är “wireless”…? Eller är detta bara om man kör t.ex. HomePods som TV-högtalare?

Nåväl, osynken kvarstår! :confused: En Arcana skulle väl i så fall bara bypassa TVn vilket känns lite onödigt.

Edit: Första saken att prova är givetvis att nollställa Wireless Audio Synk. Återkommer (efter jobbet! :))

Ja där har du nog fått in en artifiell fördröjning

1 gillning

Läxa till mig själv: Teknikveckan först, inte Reddit… :slight_smile:

Återkommer med fullständig rapport men en kvick titt på Witcher såg bra ut!

Heheh är det där du hängt de senaste 2 åren?! Välkommen tillbaka!

Viss aktivitet på FB-grupperna finns faktiskt! :slight_smile: Tack!

1 gillning

En liten uppdatering: Efter idogt googlande verkar det som att LGs OLED-TV har problem med eARC och jag är inte den enda som märker att bild och ljud är osynkat.

Lite trist när man köper nytt av allt för att få det “bästa” (nåja). Verkar som en Arcana skulle hjälpa genom att gå förbi TVn men känns ganska onödigt när TVn ändå har eARC.

Får fundera på hur man ska göra. När man väl märkt att det är osynkat är det svårt att tänka på annat, “can’t be unseen”…

1 gillning

Det var ju inte så roligt att höra :frowning:

Jag såg två lösningar:

  1. Retirera från Atmos och köra optisk koppling till Sonos Arc.

  2. Köpa en Arcana och se om det hjälper.

Eftersom jag är hialös och hagalen köpte jag en Arcana och det fungerar utmärkt!

Nu måste jag dock köpa en HDMI-switch så jag även kan kolla Xboxen genom Arcanan.

Den som har flest prylar när hen dör…?

1 gillning

Hehe ja. Men HDMI-switchar med HDMI 2.1 är inte gratis. Om du anser att du behöver de funktionerna.