Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Ja, kommer en HDMI 2.0-switch strypa atmos? Då är jag ju tillbaka där jag började. Men arcana i sig är väl bara 2.0?

Får väl bli ny TV istället… :slight_smile:

Nej då men väl 4K i 120 hz från Xbox:en om nu en sådan används.

1 gillning

En gammal One X, så än så länge inget 120hz-behov :slight_smile:

Dåså!

Hej jag har en Samsung tv ue60ks7005.
Jag har köpt en sonos arc och en HD fury arcana. Med den senaste uppdateringen. Men jag kan inte få Dolby atmos att fungera

Jag har kopplat in min box ifrån telia (arris)
I HD fury hdmi in.

Sen från HD fury hdmi out till tvns ARC hdmi.
Och från HD fury hdmi earc till sonos arc soundbar

Jag får bara ut ifrån tvns egna netflixs 5.1 men har det största abonnemanget hos netflix.

Ljudinställningen på tv är HDMI-ljudformat PCM
Dolby digital

Kan det vara så att tvns egna netflix inte klara av att sända ut Atmos?

Hej!

Stödjer verkligen din Telia-box Atmos?

Och om din TV stödjer Atmos behöver du inte Arcanan alls. Stödjer den Atmos skall teven stå på Dolby Digital+

Jag tror inte att Telias mediabox arris stödjer Atmos.

Och jag har läst att min tv ks7005 inte stöder DD+ .
Men samsung har lämnat uppgifter på deras hemsida att den gör.

Och jag kan inte finna någon inställning på tv som säger DD+, bara vanlig DD

Kan det vara så att jag måste köpa mig en apple tv 4k.
och se på teliaplay där samt alla streming tjänster För att få DD Atmos ?

Ja för att Arcanan skall ge dig Atmos måste du ha en mediakälla som skickar det och då är ju Apple TV 4K alldeles utmärkt!

Då kommer du få Atmos från Netflix framförallt samt eventuellt övriga streamingtjänster som ger dig det.

Tror inte Teliaplay har något Atmos-innehåll men det kan nog andra svara på bättre.

Tack för hjälpen :grinning:

Brukar inte ens vara 5.1-ljud på operatörernas playtjänster.

Innan du springer iväg och köper en AppleTV 4k skulle jag rekommendera dig att ta en funderare på en Chromecast med Google TV för mindre än halva priset av vad en Apple TV kostar. Finns här: Chromecast med Google TV - Inet.se

Jag håller med, om det bara handlar om att streama Netflix med Atmos fungerar Chromecast med Google TV perfekt. Däremot är man Apple-användare och vill nyttja hela ekosystemet med Apple Arcade, Atmos-ljud in i hörlurar (Airpods Max/AirPods Pro), AirPlay:a bilden etc etc så är Apple TV 4K mer valuta för pengarna. Utöver att Apple TV 4K är mkt rappare i gränssnittet.

Men det vet ju @Niklas_Haglin bäst själv :slight_smile:

Tycker själv att bilden blev bättre på Chromecasten. Bilden via Apple TV:n blev gulaktig och hade något med diverse inställningar att göra som jag inte fick till riktigt. När jag bytte till Chromecast med Google TV så var det inget krångel med inställningar utan det bara blev bra direkt.

Nu har jag köpt en apple tv 4k , så det ska bli skoj och se om detta kan göra skillnad jämfört med Telias egna box arris

2 gillningar

Jag har fått TVns eARC att lira och behöver inte längre min Arcana. Däremot funkade den felfritt när jag använde den. Får man göra lite reklam här? Priset kan diskuteras :slight_smile:

https://bubblan.teknikveckan.se/t/saljes-hdfury-arcana/10980

Här har du säkert en spekulant :slight_smile:

1 gillning

Nja, som ni kanske har förstått har jag redan en. Det räcker för mig​:grinning_face_with_smiling_eyes::+1:

1 gillning

Tänkte på @Magnus11 :slight_smile:

1 gillning

Ahh, då förstår jag

Har ett problem
Vill få atmos att fungera kopplat apple tv till soundbar. Får fram bild och ljud men får inte bild i 4k hdr utan bara sdr.
Startar jag netflix på min Samsung tv så fungerar atmos, men inte i netflix apple tv.
Min soundbar stödjer dolby truehd

Så nu min fråga, hur ska jag göra för att detta ska fungera?