Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Arcana löser inget om du inte har en extern box som ger ljud och bild till teven.

Men LG B6V ser ut att ha hårdvarustödet som behövs för att ge Atmos från inbyggda Netflix-klienten (ViaPlay har inte Atmos). Så länge mjukvaran är uppdaterad också så kan det fungera direkt från teven.

TACK !!! Svar snabbare än blixten

Tjena!

Jag sitter och väger mellan Sonos Arc och Klipsch the Fives. Jag har tänkt att primärt använda högtalarna till TVn men även till skivspelare. Är det någon som lyssnat på båda och skulle vilka dela med sig? Kan inte bestämma mig om jag helst vill ha Atmos till TVn eller om jag vill ha dedikerat stereo-ljud till skivspelaren.

Tack på förhand!

Jag har inte lyssnat på Klipsch The Fives. Otroligt coolt med den typen av stereohögtalare med Audio Return channel-stöd.

Med tanke på att Sonos Arc innehåller betydligt mer olika teknologiker och småhögtalare för att få till Atmos och annat så känns det logiskt att The Fives som i princip är två rena stereohögtalare borde låta betydligt bättre när det kommer till rent ljud.

Tack för snabbt svar! Klipsch The Fives har fått extremt bra recensioner och lovord som att dom sopar mattan med soundbars i prisklassen. De flesta recensioner kommer dock från audiofiler som jag tänker kan ha en tydlig bias eftersom många av dessa än idag har ett ont öga för soundbar-formfaktorn. Ett argument till för Klipsch The Fives är ju att Sonosen kräver flera enheter för att ens kunna koppla in skivspelaren.

Japp - känns som att det är två helt olika produkter i sammanhanget :slight_smile:

Ok. Jag har sett din förträffliga atmos/arc video med så bra info. Men säker kan man inte vara förrän man provat tvn med limpan känner jag.
Jag har en Samsung Frame från 2018. Den har arc och digital plus.
Jag har beställt en soundbar, en Samsung 9.1.4 HW-Q950.
Frågan är om det kan strömmas atmos från Netflix i denna kombon? Vad jag förstår av din video och text på denna sida så bör det funka. MEN…
Jag har varit på en av våra största Tv-varuhus idag där säljaren hävdar att det INTE går. Så nu är jag nervös! Har den unge mannen på det gigantiska varuhuset fel? Eller kommer jag stå där utan atmos i alla fall? Please, let me know!

Hej och välkommen till forumet!

Jo då, The Frame 2018 skall ha stöd för Atmos via ARC från den inbyggda Netflix-klienten.

Tacksam för det svaret. Mycket bra sida dessutom. Helt i min smak. Bara massa go teknik och prylar.

Kul! Då hoppas jag vi får se mer av dig här :slight_smile:

Trodde att du skulle fråga om @Hdmi är 2.1. :wink:

2 gillningar

One-hit-wonder.

Dock så visas inte DOLBY ATMOS i receiverns display, vilket det ska göra. istället visas Dolby Digital Plus.

Dolby Atmos använder ju Dolby Digital Plus för att transportera signalerna. Vilken receiver har du?

Pioneer VSX-1130-K

Men jag har i och för sig bara 5.1 högtalare, så det kanske krävs typ takhögtalare för att ATMOS ska aktiveras i receivern.

Yes du måste berätta för receivern att du har Atmos-högtalare.

Tog i helgen ner AndroidTV 9 till min 2017 Sony tv.
Till min glädje märkte jag att nu funkar Dolby Atmos från tv. (i Netflix iaf. Disney+ måste jag fortfarande köra från Series X för Atmos)
Har en LG Atmos soundbar.

Sitter med en LG C7, kör allt videoformat från Apple TV 4K och får Dolby Atmos och supernöjd. Har det kopplat ATV 4K->Hue Sync Box->LG C7->Sonos Arc. So far so good.

Mitt problem är dock att jag även har en Xbox Series X kopplat via Hue Sync Box->LG C7->Sonos Arc och allt digitalt ljud, dvs Dolby Digital eller Dolby Atmos som skickas från XSX spelas upp med nästan en sekunds delay. Ändrar jag till PCM under Ljudinställningar på XSX så fungerar ljudet utan fördröjning. Jag har läst till mig att det verkar vara en del som har samma problem och att en eventuell lösning skulle kunna vara en Arcana. Finns det någon som sitter med samma setup plus Arcana som skulle kunna testa eller någon som helt enkelt har kunskapen att lösa mitt problem?

Antar att det går bra om du kopplar förbi Hue Sync-boxen?

Nej fördröjningen av ljudet har varit även innan jag skaffade hue sync boxen. Provat att koppla XSX direkt in till tvn. Problemet kvarstår med cirka 1 sekunds fördröjning. Det är ingen fördröjning från ATV via sync boxen till tv. Jag har inte lyckats förstå vad som orsakar problemet.