Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Klart du inte skall byta! Eller i alla fall inte ännu, kör Arcana så länge tills det kommer en riktigt fin Philips Oled med stöd för HDMI 2.1 sedan kan du ha den teven otrooooligt länge!

Tack för en bra artikel! Nu har jag kommit en bra bit på vägen.

Jag har en LG CX (LG OLED65CX6LA) som jag med HDMI kabel kopplat till min receiver (Pioneer VSX-1130-K). Receivern har ARC men inte EARC.

Har ställt in TV:n på att skicka ljudet via EARC (TV:n har EARC och HDMI 2.1). Har även ställt in dolby digital plus samt pass through.

I Netflix appen som finns i TV:n får jag fram ATMOS-symbolen. Går jag sedan över till Apple TV 4K, så få jag ATMOS-Symbolen i iTunes, Apple TV+ och Disney+, men inte i Netflix. Så det måste ju vara något strul med den Netflixappen eller med programvaran till Apple TV.

Hej,

Först tack för en otroligt bra informationssida.

Jag har nyss installerat min sonos arc och då försökt se hur man kommer åt Atmos.

Kör en LG OLED55C7V samt apple tv 4K och nu anslutit Sonos Arc samt två SL och en sub för att få till surround.
Vad jag förstår är det Netflix i TV som levererar Atmos signal och att Apple TV in skulle kunna göra det för Sonos och tänkte att jag behövde skaffa arcana för att få allt att lira.

Men testade igår flertalet filmer från AppleTV+ och om jag går in och kollar sonos appen så står det att den tar emot Atmos (DD+) Är det bara tur eller är det fel info?

Apple TV är endast anslutet i HDMI 1 och sonos är ansluten HDMI Arc.

Mvh

LG OLED55C7V är en så bra TV att den stödjer alla former av Dolby Atmos (med flera ljudformat) utan något krångel, så grattis :slight_smile:

Ok, tur med andra ord. :joy:

Tack för snabbt svar

Det löste sig genom att jag startade en serie (Alter Carbon) på Netflix som jag vet har Dolby Atmos. Lät den rulla ett tag stängde sedan ner appen och öppnade den och startade serien igen och då visades loggan.

Fint! Missade svara men ibland händer det att Netflix till AppleTV vägrar Atmos temporärt - verkar vara något hos Netflix mer än lokalt.

Dag 1 med nya sonos Arc och arcana. Fungerar som en dröm och får ut dolby atmos via Apple TV 4K både via Netflix och Disney plus.

Förstår att PS5 inte får ut sådant ljud utan endast Dolby Digital Plus 5.1. Låter dock bra i sonos arcen.

Skulle ni ändra något här? Köpa en HDMI switch eller nöja er med hur det är?

Tack på förhand!

Jag tror PS5:and “Atmosfärisk” inställning skall kunna ge Atmos men jag har inte fått fram något ännu från det.

Du tänker i PS5-inställningarna?

Japp finns under ljud

Jag fick hem arcana igår och undrar om det bara går att konvertera ljudet och inte bilden?
Jag får bra bild som det är, behöver bara Atmos…

Tycker nämligen det är irriterande att TVn
gör en HDMI sync vid varje ny film etc. Dvs rutan blir svart och ”laddar” om.

Om jag kör utan matcha innehåll laggar bilden, och med det så får jag omladdningen.

Jag kör med Sonos Arc, ATV 4K och en Samsung QE55Q64RATXXC.

Ngn som har ngt tips?

Kan sidan 31 i denna PDF:en vara till hjälp måntro? https://www.hdfury.com/docs/HDfuryArcana.pdf

1 gillning

Nja, inte riktigt. Men enablade LLDV o satte ATV på DV-60hz och då försvann HDMI-syncen iaf…

Uppdatering - fungerade inte alls, utan laget kvarstår för vissa filmer…

Har precis köpt Sonos Arc och sitter med en Samsung Q8D (2018) med vanlig arc utgång, kör jag netflix via samsungen direkt kan jag få igång DD+ när jag kör via ATV 4K verkar jag inte ens få det utan bara DD, hjälper en HDfury mig?

Svar ja!

Låter lovande! Läste dock någonstans om att min tv ej stödjer passthrough? Kan det stämma och innebär det isf att det inte går att se via ATVn då?
Sorry för min dåliga kunskap.

Hela poängen med forumet är att ställa denna typen av frågor :slight_smile:

Arcanan gör exakt detta, kopplar förbi teven :slight_smile: Se denna videon:

1 gillning

Hej! God fortsättning alla! Min fråga:
Jag har en “gammal” LG OLED 65 B6V tv och är sjukt sugen på en Sonos ARC m ATMOS. Tv´n har en ARC utgång (saknar eARC). Kollar det mesta via Chromecast ultra eller inbyggd Netflix o Viaplay. Är HDFury Arcana lösningen? Hur kopplar jag isåfall? eller finns det andra sätt att få ATMOS? Tack för mig denna gången