Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

LG 55OLEDB6 så den har ju några år på nacken

Den stödjer Dolby Digital Plus vilket är ett krav för Atmos från Netflix. Så bara mjukvaran i teven är tillräckligt nytt så skall det gå bra bra att köra Atmos från inbyggda Netflix-klienten.

1 gillning

Om ja kollar Netflix i min mobil , 4k material med dolby , får ja då 4k bild och atmos ljud , i airpods pro

Du kan inte få 4K i en mobil som inte har 4K-upplösning :slight_smile:

Dolby Atmos får hörlurar får du absolut om det du tittar på stödjer det.

:+1:t2::+1:t2:

Så 2160/ 60 e typ max man får ut av en 12 pro

Yes du bör få ut ungefär det som den kan visa :slight_smile: Filmer är dock inte inspelade i 60 Hz utan 25 Hz.

1 gillning

Japp då e ja med , tog siffforna på de som verkar vara max på youtube, för mig på 12 pro :+1:t2::+1:t2:

Yes det kan ju finnas folk som spelar in i 60 Hz Japp!

1 gillning

Oki :+1:t2:

Den härliga sporten baseboll visas i 60 Hz. Nu är säsongen precis över men erkänn att ni redan nu är sugna på nästa säsong. :wink:

Hallå gänget!
tack för sjukt matnyttig information i denna tråden.

Nu är det så att jag är i full gång med lite renoveringar i ljudet här hemma. Har beställt hem en sprillans ny Sonos Arc som kommer på fredag. Idag har vi en Philips Ambilight 65-tums TV och har mer eller mindre designat hela vardagsrummet efter den (Hue). Vi kikar dock på en “The One” modellen. (Performance Series 4K UHD LED med Android TV 70PUS8505/12 | Philips) just nu.

Vad tror vi? Hur får man bäst ut det vi önskar från kommande Sonos Arc-soundbaren?
Skall tilläggas att vi kollar på allt genom en Apple TV 4K.

Tack på förhand!

Det första du bör tänka på är att du inte kommer kunna få ut Dolby Atmos från Apple TV 4K på en Philips i dagsläget. Detta då den inte stödjer eARC. Däremot får du det från den inbyggda Netflix-klienten.

Vad är anledningen till att byta ut er Philips TV som ni har i dagsläget och köra med The One?

Och välkommen till forumet!

Tack! :slight_smile:

Dels så är ”The One”/ modellen från 2020 vilket känns lite mer framtidssäkert. Vi har intressekollat vår tv på blocket och kan få en riktigt fin slant för vår nuvarande vilket gör att vi mer eller mindre får en större tv för inga pengar alls.

Detta kombinerat med den nya soundbaren som anländer i veckan gör att det känns nytt.

Vi läste på lite om The One och såg bla att den hade dolby atmos. Men förstår alltså att Apple TV 4K förhindrar detta via tvn eftersom tvn endast har Arc? Skulle en arcana hjälpa?

Skall tilläggas att vi har rätt ”otränade” öron och haft en sketen liten soundbar i 2 år, så allt blir en uppgradering. Om vi hör skillnaden på ljudet från en TV med Earc eller inte, det kan jag inte svara på…

Vad tror du/ni? :slight_smile:

Arcana löser biffen. Eller så använder ni bara inbyggda Netflix så får ni Atmos.

Atmos ger inte “bättre” ljudkvalité i sig utan handlar om att det mer känns som att du blir omsluten av ljudet - vilket du ju blir då Atmos skickar ljudet både utåt och uppåt.

Jag skulle dock hur som helst vänta en årsmodell till för Philips och hoppas de kör HDMI 2.1 på nästa års modeller. DÅ är den framtidssäker på riktigt :slight_smile:

Så om jag förstår det rätt…

Arcana löser biffen via Apple tvn, även på min nuvarande tv? Skall tilläggas att jag har denna idag:

https://www.google.se/amp/s/www.philips.se/c-p/65PUS7803_12.amp/7800-series-ultratunn-android-led-tv-med-4k-uhd-med-tresidig-ambilight

Och bytet till ”THE ONE” löser ingenting egentligen, kan det stämma? Anledningen till att vi kikar på den är för att den har ett schysst pris nu via webhallen, men blir skillnaden ljudmässigt via sonos Arc knappt märkbar så är det ju ingen vits.

Stor tack för all kunnig hjälp!

Just så, I dagsläget löser inte The One någonting :slight_smile:

Funderar ännu på detta…

Min nuvarande TV (PU65 7803/12) har ju ”endast”

  • Förstklassigt DTS-HD-ljud
  • DTS studioljud
  • DTS TruSurround

Får jag alltså trots detta ut bäst ljud via Arcana och vår Apple TV 4K för tex Netflix?

The one har ju t.ex dolby atmos i sig vilket jag förstår fungerar om man kör via själva tvn.

Sorry för de dumma frågorna. #Newbiemednysoundbar :pleading_face:

Hmm, hittar inte din tv hos prisjakt men 55PUS7803 verkar ha stöd för Dolby Digital Plus vilket ger Atmos från inbyggda klienten (om systemet är tillräckligt nytt).

Annars så är det Arcana och Apple TV 4K som gäller.

Man lär sig sjukt mycket här…

Följande vår modell: Tunn Android LED-TV med 4K UHD 65PUS7803/12 | Philips

Känns som om hela vardagsrummet är utformad med hue efter tvn. Så svårt att byta. :joy: