Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

Jag har en Philips the One (2019? inte Earc) Sonos 5:1 (beam gen 2). En HD Fury Arcana. Och Senaste Apple TV och en gammal Xbox One. Som det är nu så måste jag byta HDMI kabel i Arcanan mellan Apple TV och Xbox fysiskt. Jag vill ha en Switch som sköter det där automatiskt. Vill inte trycka på knappar. Funkar det med en sync box så är det intressant. Dock så känns det rätt onödigt med just en sån när jag redan har ambilight.

Det svarar nog på min fråga med.

Modell på TV 50PUS7363/12

Är det någon som har testat med Arcana och Chromecast med Google TV till Sonos Arc med ett lyckat resultat?
(Med reservation mot att jag kanske inte letat tillrcäkligt i tråden). Tack på förhand!

Det skall inte vara några problem - är det så att du provat själv men inte får det att fungera?

Tack för svar! Nej, har inte testat. Ville bara försäkra mig innan jag köper. Den kostar ju ändå lite. Är det bara via Amazon man kan köpa? Det är denna va? Arcana

Yes!

Hej, jag undrar om nån kan hjälpa mig. Har nämligen beställt samsung QN95A men när jag nu hör med samsung så påstår deras support att den tvn inte stödjer dolby atmos utan bara dolby digital plus men att dom har andra modeller som gör det. Känns konstigt att deras flaggskeppsmodell 4k modell inte skulle ha stöd för atmos? Har jag helt beställt fel tv här eller skulle det kunna gå på nåt sätt att göra så att jag kan få ut atmos ljud från tvn med sonos arc?

QN95A har absolut stöd för Dolby Atmos om du har en extern soundbar som stödjer Atmos :slight_smile:

Det är deras support som nog inte har full koll på hur tekniken fungerar. Det är nämligen så att Dolby Atmos går genom Dolby Digital Plus. Utan Dolby Digital Plus inget Dolby Atmos :slight_smile:

HALLELUJAH! Nice så då kommer det bara vara filmerna på streamingtjänsterna som begränsar om jag kan få atmos ljud eller inte om jag har förstått det rätt? Haha ja jag funderade lite på att dom verkade ha dålig koll, men blev orolig iallafall. Tack för så snabbt svar!

Just precis så. När det gäller Netflix måste du ha största abonnemanget för att det skall fungera också.

1 gillning

Vad jag har förstått så finns det också olika former av dolby atmos. Atmos DD+ som då är komprimerad atmos och sen en annan som ej är komprimerad (Atmos True HD?) Vad är det som bestämmer om man kan få den komprimerade eller okomprimerade? Krävs det nån mer utrustning för att få den okomprimerade atmos?

Det är korrekt att Atmos kan gå via både Dolby Digital+ och TrueHD. Båda är komprimerade men TrueHD räknas som lossless.

Huruvida DD+ eller TrueHD används beror på mediumet. Alla streamingtjänster använder DD+ medans TrueHD är något du kan få på fysiskt medium - oftast Blu-ray. Det finns alltså inget sätt att få en TrueHD-signal från Netflix, HBO Max eller någon av de andra streamingtjänsterna.

De flesta soundbars inklusive Sonos stödjer båda formaten. Huruvida en TV kan skicka vidare TrueHD är däremot en annan fråga - det krävs så mycket bandbredd att för att vara säker på det så bör man satsa på en TV med eARC och inte bara ARC. Det vill säga en TV från 20/21 och framåt (koll alltid specarna) LG är undantaget och har stöd för det längre tid tillbaka.

En fråga @Esse . Ska man köra dolby vision eller HDR på Xbox series x till min Lg oled c1?

Inget med sonos att göra. Lånade tråden bara.

Dolby Vision - när Dolby Vision inte stöds backar den tillbaka till HDR.

Dolby Vision är HDR-baserat kan man säga.

Okej. :slight_smile:

Hejsan, jag har en MacBook Pro från 2018, denna har jag kopplat till en Arcana via USB-c/hdmi kabel. Och sen en hdmi från Arcanan till Arc’n såklart.

När jag strömmar t ex Netflix från tv’n så får jag Dolby Atmos ur Arc’en (anges i Sonos appen). Men när jag ser på film från datorn så anges det PCM 7.1 i Sonos appen.

Min fråga är, detta samma sak? jag har testat att strömma samma klipp från min jobbdator och då anges det Dolby Atmos i Sonos appen. Jag tycker mig höra något bättre ljudeffekter när jag kör från jobbdatorn än från MacBooken, men här är jag något osäker. Input är väldigt uppskattat då jag har lagt väldigt mkt tid på detta nu😀. Men oavsett hur jag gör så får jag det inte ange Dolby Atmos i appen från MacBooken. Har testat att spela upp via VLC, Plex etc från mac’en

Ping @Esse som är Sveriges främsta auktoritet på Atmos.

1 gillning

Netflix-appen i Windows stödjer Atmos och så även Edge på Windows. Dessvärre stöds det inte via Safari eller Chrome på Macen.

Prova om det hjälper med Microsoft Edge på Macen men det tror jag inte.

1 gillning

Hej @Esse och tack för ditt svar. Nu var jag väldigt otydlig tyvärr i min fråga. Det jag menade var att jag spelar upp en mkv-film med TrueHd på mac’en. Denna skickar jag till min arc via Arcanan. Då anges det PCM 7.1 i Sonos appen. Och samma film anger TrueHD i Sonos appen när jag spelar upp den via min jobb dator. Via jobbdatorn så använder jag Windows media spelare och på mac’en VLC eller Plex. Jag testade även att installera vmware och vindows på mac’en för att kunna spela upp samma film på Windows media spelare, men det gav oxå PCM 7.1 Jag läste nånstans att om både uppspelningsenheten (i mitt fall mac’en) och arcen stöder Atmos så skulle det anges som PCM. Så det jag undrar är om PCM 7.1 o Dolby Atmos är samma sak, eller ger samma kvalitet kanske jag ska skriva