Atmos, Netflix, Soundbars & ARC - klarar min TV det nya surroundformatet?

PCM är att datorn skickar ut helt digitala signaler som Sonos får tolka.

Atmos är att datorn tolkat signalerna och skickar ut den till Sonos.

@Esse ok, så med andra ord så är det Atmos jag får via Mac’en då? Både jag och tjejen tycker det låter lite olika, men det kanske inte är så då

Nej Atmos är det inte men väl flerkanals-ljud.

Dolby Atmos vs 7.1 Surround.

Men det är inte säkert att Netflix skickar ut något annat än stereo-ljud oavsett vad Macen skickar ut till Arc:en. Det står så fall 5.1 i Netflix-appen när det sker.

@Esse
Jag har en sonos beam gen 2 och en samsung q7fn, får ut atmos från amazon prime från appen i tvn men inte från varken netflix eller hbo.
kör jag chromecast får jag atmos från netflix men inte hbo.
vad beror det på? blir galen :joy:

Angående HBO så verkar det bara vara följande enheter som stödjer det:

Angående Netflix kan det nog vara så att Netflix-appen för q7fn som är från 2018 helt enkelt inte stödjer Atmos.

Då kanske det är så med hbo appen med att det inte stödjer atmos på q7fn.
Men man tycker ju att det borde fungera på min chromecast ultra då? Men gör ju inte det heller🙈
Och apple tv är väl ändå kört att få ut atmos för min del med min gamla tv?:sweat_smile:

Använder en samsung tv med alternativen pcm, dd och dd+. Använder jbl 9.1 soundbar, vilken inställning är att föredra? Någon annan som kör jbl 9.1?

DD+ :slight_smile:

Kan ej ställa in dd+ när det är kopplat till apple tv 4k :frowning:

Jag har en Sonos arc, Apple TV 4k samt en Samsung tv med arc.

Väljer jag DD+ i tv meny så blir det automatiskt PCM. Väljer jag däremot DD så stannar den där.
Jag kan inte välja PCM själv utan det blir automatiskt vid val av DD+.

Atmos visas som på i tvmenyn men hur vet jag om det fungerar eller ej?

Sonos kopplad till tv’s hdmi arc och Apple TV till hdmi.

// Billy

Du ser i Sonos-appen under System och sedan någon meny jag inte kommer åt här på språng men jag visar det i denna videon.

Hej,
Finns det i dagsläget något billigare alternativ än Arcana HD Fury?

Har en Samsung Tv utan EArc, Sonos Arc och en Google Chromecast 4k.

Mvh
Niklas

Tveksamt.

Hej,

Tack för svaret.
Problemet att jag inte vill tjacka en ny tv e för att jag har en 2.5 åring som gillar att interagera med skärmen med diverse föremål och en 1åring som lär sig av storasyster.

Får bli en Arcana HD Fury eller en billig tv med eArc och en bra försäkring....

Mvh
Niklas

Notera att eArc inte är något krav – däremot är det krav att den stödjer Dolby Atmos via Dolby Digital vilket i Samsungs fall korrelerar rätt bra från när de införde eArc. Vilken TV har du?

Hej,

En gammal variant Samsung ue60j6285su

Mvh
Niklas

Hej,

Alltså för att uppleva Dolby Atmos.

Mvh
Niklas

Ja då är det kört :slight_smile: