Artister lämnar Spotify i protest mot Joe Rogan

Joe Rogan har lagt upp en video där han pratar om senaste dagarnas händelser

Japp, viktigt citat. För protokollet skull så tillskrivs Voltaire felaktigt detta citatet ganska ofta :slight_smile:

2 gillningar

Aldrig lyssnat på hans pod, men tyckte han var saklig och sansad i videon.
Man kanske ska testa lyssna några avsnitt.

1 gillning

Joe Rogan är inte någon hysterisk antivaxxer. Han låter folk med olika åsikter och bakgrunder komma till tals inom en rad olika ämnen. Lyssnar du på hans podd så vet du om det. Ifall man inte klarar av att lyssna på argument från ett annat perspektiv än sitt eget utan att skrika efter censur så är demokrati och det fria ordet i fara på riktigt.

Ifall Spotify böjer sig för cancelhysterin kommer det att förlora väldigt många premium prenumeranter. Jag är en av dem.

1 gillning

Det här! Just den här uppfattning har jag om honom

Men ni måste väl fatta att allting hela tiden inte är en tolkningsfråga? Joe Rogan är inte en hjälte som står emot storkapitalet för att försvara det fria ordet. Joe Rogan tjänar grova pengar på att ge plattform åt dessa människor.

Om vaccin eller modern sjukvård funkar är inte en värderingsfråga. Det är fakta. Den som hävdar motsatsen har fel. Punkt.

Det jiddras om cancel culture. Men den mest sinnessjuka utvecklingen i samhället är att det blivit en etablerad sanning att man kan ha egna sanningar om fakta och att åsikten och faktan ska behandlas med samma tyngd. Av samma personer som tycker att yttrandefrihet innebär att man är fredad mothugg.

Dags att sluta behandla folkförvillare och bedragare med silkesvantar.

12 gillningar

Halvt off-topic. Som jag skrev tidigare i tråden är det intressanta hur mycket plattformägaren är ansvarig för innehållet tycker jag. Man får tycka vad man vill om Rogan och man får tycka vad man vill om Young. Young har naturligtvis all rätt i världen att bestämma var hans musik ska vara tillgänglig och Spotify har all rätt i världen att betala Rogan för att göra en provokativ podcast som streamas på deras egen, privataägda, plattform.

Men…jag blir så trött på att allt ska ha flera sidor, något som är sant har inte två sidor. Men narrativet blir bättre om det har två sidor och en konflikt så det är så allt rapporteras.

För att citera Aaron Sorkin från teveserien The Newsroom:
“Bias toward fairness means that if the entire Republican Congressional caucus were to walk into the House and introduce a resolution that said the Earth was flat, The Times would lead with “Democrats and Republicans can’t agree on shape of Earth.”

6 gillningar

Helt enig om detta. Det kommer ju bli helt omöjligt att samla en grupp människor baserat på boendet(kommun, land etc.) om man inte kan acceptera fakta.

Rogan som jag inte lyssnat på och därför avhåller mig från att ha en bestämd uppfattning kring tycker jag helt faller på:

Det finns principiella frågar man kan lyfta kring canceling och vad som är rätt och fel i det sammanhanget. Men om man gör till sin affärsidé att lyfta fram galenpannor och tjänar extrema pengar på det så hamnar frågan i ett annat fack. Jag tycker t.ex. Spotify har ett mycket större ansvar här än om en låttext är provocerande. Just för att de specifikt betalar honom för att göra just det han gör.

7 gillningar

Jag har inte jag har sagt att han är en hjälte. Jag sa att jag uppskattar hans avsnitt med personer jag finner intressanta utifrån beskrivningen på avsnittet och jag hoppas han fortsätter med dom.
Betyder det att jag håller med om allt han säger och tycker att han ska få hålla på och säga vad han vill? Gäller detta för alla som har ett abbonemang hos Spotify just nu? Eller tolkar jag det här allt för ordagrant ?

Jag tycker det är dumt och fel om dom sitter och säger att vaccin och sjukvård inte funkar, jag har inte lyssnat på just avsnitten som det här handlar om och därför sitter jag inte och försvarar vad som sades i just dom avsnitten och inte heller hans åsikter om just COVID.

Vad tycker ni lösningen på det här ska bli?
Ta bort hela hans podcast med alla avsnitt från Spotify ?
Ta bort de avsnitten där han diskuterar COVID ?
Förbjuda honom att prata om medicin och vård?
Ska Spotify lägga till disclaimers att man ska konsultera läkare och inte ta allt som sägs som total 100% sanning ? (typ vad han sa i videon)

I det här fallet handlar det väl om hur varumärket Spotify uppfattas mer än något annat? Rogan har väl alltid varit medvetet populistisk och kontroversiell och just nu rider han på (enligt min åsikt) den amerikanska högerns motstånd mot åtgärder kring Covid och det får liberala artister att bli sura på Spotify som betalat honom en jättesumma pengar för exklusivitet.

Spotify får ju själva bestämma vad lösningen ska vara. Rogans publik var ju större innan hans pod bara fanns på Spotify så det är nog ingen risk att han blir tystad oavsett om han distribueras där eller någon annanstans.

Med tanke på hur mycket marknadsvärde på börsen Spotify förlorat de senaste dagarna så är dom väl medvetna om att dom just nu har ett PR-problem.

3 gillningar

Det är nog inte så farligt med börsvärdet i det här avseendet. Dock värre på längre sikt kanske.
Senaste veckan:

Det är ju inte bara Spotify som har gått ner. Hela börsen och techbolagen har dykt senaste månaden.

1 gillning

I denna fråga väljer jag använda mitt priviligium att inte ha en åsikt i allt.

1 gillning

Helt sant. Jag läste någonstans att Spotify tappat mycket som inte var relaterat till den allmänna nedgången, men skulle kollat upp det noggrannare innan jag postade, sorry.

Tror ändå att hela den här diskussionen inte är den typ av PR dom vill ha.

1 gillning

Jag skulle nog som artist istället ifrågasätta hur de kan betala ett så högt gage till Rogan och hur de kan ta ut sådana vinster/löner när artisterna får mindre än vad de är nöjda med. Det hade väl varit en större anledning att lämna eller förhandlat om en större ersättning om jag varit artist med mina alster på Spotify.

2 gillningar

EXAKT DETTA!

4 gillningar

Rogan är varken en folkförvillare eller en bedragare. Ifall du inte är en frekvent lyssnare så hade du också insett det. Stormen i vattenglaset gäller två poddavsnitt av 1770 totalt där han bjudit in folk av en annan åsikt än det som är "mainstream" gällande pandemin. Han har för den delen också haft en podd med t.ex. Dr Sanjay Gupta som är med i Bidens grupp för regeringens pandemistrategi. Det Rogan brukar ta upp som förövrigt gällande pandemin är att han är förbluffad över att myndigheter och MSN inte nämnvärt tagit upp att hur övervikt är en faktor, och att folk kan minska sina risker för svår Covid-19 genom att ta hand om sin allmänna hälsa. Där har han en poäng.

Vetenskaplig fakta är förövrigt inte statisk. Teorier stöts och blöts och ändras över tid allt eftersom man lär sig mer. Amerikanska CDC har släppt en rapport som visar att folk som är ovaccinerade och haft Covid-19 har samma skydd som de som är vaccinerade och haft Covid-19. Varför det inte belysts av mainstream media är den stora frågan.

Analys av rapporten, med länkar till den.

2 gillningar

Övervikt klassades mycket tidigt som en stark förhöjd risk. Både i media och inom sjukvården.

Spot on :joy::joy::joy:

Pelle Snickars säger att problemen för Spotify är väntade, just på grund av man bytt fokus till poddar över musik.

– Ek skriver i sin bloggpost att det finns ”många åsikter” på Spotify han själv inte håller med om. Ånyo framstår det som att man ser sig som en neutral förmedlare. Men vad det i slutändan handlar om är att man undandrar sig det redaktörsansvar som traditionella mediekanaler har upparbetat sedan hundra år tillbaka i tiden.

Även om reglerna sägs täcka allt material på plattformen är det troligen poddarnas innehåll som lär stå i centrum för den fortsatta debatten. Redan på måndagen avslöjade också Expo att det finns 15 poddar på Spotify som kan kopplas till aktörer i den svenska, rasideologiska miljön, varav några funnits på plattformen i flera år.

2 gillningar