Artister lämnar Spotify i protest mot Joe Rogan

Klokt skrivet. Jag tänkte själv på att det finns en uppenbar risk att Spotify “av misstag” hamnar i nya problem då de ska särskilja poddar från musik, annars får musiken kanske regler som inte passar. Och klarar de skillnaden har de på ett sätt, erkänt att brevet gjorde saken alldeles för enkel. I brevet tar Ek sin utgångspunkt i principerna för musiken men landar i regler för poddar.

2 gillningar

Förövrigt så ser jag Youngs och Mitchells reaktioner på Rogans podd som ett sista försök av en åldrande 68-vänster att göra ett avtryck på sin omvärld.

Det finns regelrätt högerprofilerade poddar på Spotify som bör sticka mer i ögonen. T.ex. Ben Shapiro från The Daily Wire eller vår egen Ivar Arpis väldigt lyssningsvärda podd En rak höger.

Nu handlar det inte om Joe Rogan har gjort rätt eller fel.
Det är Spotifys utgivaransvar som är värt att diskutera.

2 gillningar

Ja. Det är ju detta det handlar om. Om nu Spotify står bakom Joe Rogan kan dom väl vara rakryggade och säga det rakt ut. Jag lyssnar inte på Rogan själv så har inte koll. Men det var väl för att han var lite kontroversiell och hade intressanta gäster som Spotify signade honom. Jag tycker det skall vara högt i tak och ibland måste det skava lite.
Men detta tassande och passiva från Spotify gör det inte lättare för dom.
Nu när man satsat så mycket på podcast kommer ju frågor som dessa dyka upp lite då och då.
Och att göra detta till en höger eller vänster fråga reflekterar nog mer folks egna hemvist än sakfrågan.

3 gillningar

Ivar Arpi podden, finns den bara på Spotify?

Nej:

Sökte i Overcast men dök inte upp där. :thinking:
Edit: Sökte på “Rak höger” men då dök den inte upp men sökte sen på Ivar Arpi och då dök den upp.
Verkar vara något åäö.

En så kallad censurerad svordomshöger.

Apropå Rogan

Vidare rapporterar kanalen att den kände amerikanske poddaren Joe Rogan, USA:s före detta presidents son Donald Trump junior samt den brittiske komikern Russel Brand visat stöd för demonstranterna.

Demonstrationer i Ottawa

Är det bara jag som känner att det finns mycket skadeglädje i debatten Spotify/Joe Rogan ?

Ja

1 gillning

Nej men det är den enda sanna glädjen.

Gav Tidal en chans (gratis i 30 dagar) men även de har en hopplöst mörk app. Är det bara Apple Music som förstått att inte alla gillar att läsa ljus text på mörk bakgrund?

1 gillning

Tidal tillåter inte tredje partsappar?

Testat Deezer?

Får bli nästa månad kanske.