Artister lämnar Spotify i protest mot Joe Rogan

Nej, men även om man inte håller med får personen pengar för att man lyssnar.

2 gillningar

Du måste ju lyssna för att veta om du inte håller med, killgissning & hörsägen gäller inte sen gammalt. :joy::joy:

2 gillningar

Då förutsätter det ju att rättighetsinnehavaren håller med artisten. För det är väl de som får betalt för nerladdad musik?

1 gillning

Artisten får säkert någon penny också, annars vore hen korkad, men vem vet. :smiley:

Så för att Joe Rogan intervjuar Robert Malone så vill inte Neil m.fl. vara kvar på samma tjänst? Lite väl tramsigt tycker jag nog. Artisterna kör “cancel culture” med sig själva. :laughing:

Det finns ju en massa personer som har en och annan åsikt som man inte håller med om, men visst är han fri att lämna om han så vill.

Young lär ju inte behöva bekymra sig om brödfödan direkt. Han klarar sig nog ändå. Det är nog värre för mindre artister.

För övigt så ägs 50% av Youngs musik av “Hipgnosis Songs Fund” som i sin tur ägs av Blackstone som har kopplingar till Pfizer. Kanske är lättar att lämna då. :man_shrugging:

1 gillning

Där har du det, han lider att han inte har en Model X.

1 gillning

Han kanske är som oss andra? En pryl mot vår nattsvarta ångest och en X mot den djupaste av dem alla…?:sunglasses::grin:

Lätt!

Verkar som att det finns flera sätt att sälja sig på :sweat_smile:

Framtid släpp? Är det när han våldtar sina gamla låtar på än nya sätt?

Gamla Dylan är unge Dylans värsta fiende

Nu börjar det verkligen röra på sig :joy:

1 gillning

Daniel Ek uttalar sig…

2 gillningar

Lite underligt ändå att detta publiceras på en söndag. :man_shrugging:

Cancelkulturen (kränkthetskulturen) är nästan värre än cancer.

Spotify och Ek:s öppna brev faller ju till marken som en sten. Det brevet hade ju fungerat om Rogan haft en ersättning motsvarande någon form av standardtaxa. Nu blir det ju helt tomt.

Och då har jag inte tagit ställning till frågan om Logan. “Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det.” Så sammanfattas ofta Voltaires åsikt. Men då kan inte 100 miljoner vara på bordet.

5 gillningar

Nej, det är den inte.

Och den är avsevärt överdriven. De flesta som klagar över cancelkulturen har inga som helst problem med att nå ut med sina budskap.

4 gillningar

Jag tycker det svåraste är frågan om plattformsägaren ska ha ett ansvar för materialet. I Spotifys fall så äger dom ju rättigheterna till Joe Rogan och borde ha något slags ansvarig utgivaransvar.

Men i allmänhet är det en svår fråga. Youtube, Facebook, Twitter etc. Där är det ju bara användargenererat innehåll. Så hur mycket ska dom styra? Och är det yttrandefrihet att få megafonen som Youtube etc innebär?

Det blir löjligt när folk hojtar om censur. Neil Young har ju ingen naturlig lojalitet med Spotify. Och Spotify gav Rogan $100 miljoner för att få han 11 miljoner subscribers för att få fart på sin podcast business. Dom visste ju att han var kontroversiell och tog det kalkylerade risken.

I övrigt tycker jag plattformsspecifika podcasts är ett ofog.

3 gillningar

3 gillningar