Arlanda öppnar Terminal 4 igen

Kastrup är ju magisk väntflygplats med tanke på att det är en och samma terminal i stort sätt. Men är det stängt så är det rätt öde ja :slight_smile:

Wow…rakt motsatt min åsikt. Det finns INGEN tråkigare flygplats än Arlanda, fan t o m Sturup är roligare. Kastrup är rena paradiset i jämförelse :slight_smile:

Arlanda är ingen rolig flygplats men där är iaf något öppet när man väntar på transfer sent på kvällen. På Kastrup verkar allt stänga tidigt.

Ja hur man kan tycka Kastrup är tråkig låter konstigt.

Inrikes Arlanda T4 är absolut sämre än Sturup. Arlanda Terminal 5 är betydligt bättre även om den är långt i från något att hänga i julgranen.

Ni gillar Kastrup för det är er hemmaflygplats och inte behöver spendera tid där i väntan på flyg som ska ta er vidare.
Kastrup är en vackrare och fräschare flygplats än Arlanda men tråkigare att spendera tid på.

2 gillningar

Istanbul på 3:e?!?!?!?!?!?

Det är malmöbor med sthlm syndrom... de tror att det är bra.

En annan är skitnöjd på brusselflygplats för det är strejk så blir här en dag extra...

Det som gör Kastrup så bra är hur snabbt det går från att komma dit till man är inne i terminalen men också hur lätt det är att hitta om man skall handla något så absolut.

Men vad är det på Arlanda som gör den ”roligare” att vänta på transfer?

Men normalt tar det väl inte längre än 10-15minuter på arlanda heller att ta sig från Arlanda express till terminalen?

I normalläge har Terminal 4 har oftast långa köer ut i trappen (och sedan har du Sveriges tråkigaste terminal) och T5 har långa avstånd och korridorer på helt annat sätt.

att det är långa tråkiga korridorer..absolut. Men det tar fortfarande inte mer än 10-15minuter från tåget till terminalen...i normalläge.

Heathrow terminal 3 :zzz::zzz::zzz:

Var i och för sig ett tag sedan jag flög därifrån så det kan ha blivit bättre

Det finns ställen som är öppna sent på kvällen (Iaf sist jag hängde där för några år sedan). så att man kan göra annat än att sitta vid gaten och uggla.

Edit: Tidigare åkte jag mycket från Östersund via Arlanda och vidare. De senaste åren har det blivit en del via Kastrup till Göteborg när jag har varit på jobbresor och det inte har funnits direkt flyg till Göteborg.

Känns som situationen börjar bli ohållbar för personalen

1 gillning

Får nog klocka det men jag upplever det snarare som 20-30 minuter.

1 gillning

Jag kan hålla med om att Kastrups butiker och restauranger stänger överraskande tidigt absolut. Vi får göra en lista på roligaste halvstängda flygplatsen :slight_smile:

pratar vi lämna väska också eller boardingkortet i luren och bara handbagage?

Det skall dock sägas att detta är om man väljer den stora säkerhetskontrollen till höger från ingången, det finns ju en mindre till vänster som många missar. Då kommer man ju också direkt in mot gaterna och loungerna i stället för att behöva gå igenom godis/sprit/parfymaffären och sedan förbi en massa restauranger. Det är ju också detta som utredaren kritiserat - att det måste finnas tydligare vägar att snabbt ta sig igenom.

Det jag inte förstår är varför SkyCity inte bara sätts bakom säkerhetskontrollerna så har man ju en sammankoppling mellan T4 och T5 som dessutom är riktigt trevlig att sitta och vänta i.

När det kommer till bagage är ju Arlanda faktiskt något bättre. Direkt in i Terminalen så är all bagageinlämning i samma byggnad. När det kommer till Kastrup så har ju SAS krävt sin egen "terminal" medan allmogebolagen får hålla till i en annan. Sedan är det samma säkerhetskontroll och samma terminal på insidan.