Arlanda öppnar Terminal 4 igen

Från sajten:
image

Som resultat av kraftigt ökat flygresande är det dags för Arlanda att öppna Terminal 4 igen.

Swedavia som äger våra stora svenska flygplatser har haft svårt att växla upp på Arlanda efter Corona-pandemin. Det har resultat i timslånga köer när alla ressugna skall igenom säkerhetskontrollen.

När Corona slog till och flygtrafiken minskade drastiskt stängde man de två allmänna terminalerna 2 och 4 och koncentrerade all trafik till några gater på utrikesterminalen T5.

Trots att man nu fördelar inrikestrafiken till Terminal 4 igen så förväntas köerna fortsätta många månader framöver. Detta då Avarn, bolaget som har hand om säkerhetskontrollerna, har svårt att få tag på ny personal. Många av de som sades upp när Arlanda och andra flygplatser drog ner verkar inte vara så sugna att komma tillbaka.

Arlandas nuvarande planlösning är långt efter sin tid där bland annat säkerhetskontrollen till T4 gör att köerna hamnar mitt i en trappa och till synes ganska oorganiserade. Terminal 5 har i sin tur två olika säkerhetskontroller vilket gör det lätt att råka ta en omväg. Vidare är det ganska trångt och nergången generellt sätt. Stundtals räcker inte toaletterna till framförallt i T4.

Planen är att det skall bli ändring på detta framöver där T4 och T5 skall byggas ihop. Det skall till en ny säkerhetskontroll och shoppingytorna skall utökas.

Via DN.

Är det en fördel att det är lätt att ta omvägar? :thinking:

Nej det presenteras som en nackdel.

Jag tolkar texten som att det är en fördel då det nämns tillsammans med att Terminal 5 har flera säkerhetskontroller vilket borde vara positivt.

Jag tolkar det som att de framförallt behöver mer shoppingytor.

Jag förtydligar det med att jag menar flera olika.

1 gillning

Det är ju bara en bekräftelse på det sthlm-politikerna inte har fattat på flera år, att de är decennier efter t ex Kastrup.

Men är man i god tid hinner man ju dricka många öl, sen gammalt. :joy::joy:

3 gillningar

Man måste väl ändå stå rakt upp och ner o köa, svårt att köpa öl i en bar någon annanstans då :grinning:

I detta läget är ju inte handbagaget kollat och kan innehålla vad som helst. Tomflaskorna lämnar man i papperskorgen vid säkerhetskontrollen. :joy::joy:

…och man måste fortfarande stå i en trappa för att checka in? Skitflygplats.

Älskar min hemmaflygplats - privatägda CPH.

Det förstår jag. :upside_down_face:

Ja Malmö Kastrup AirPort är världens bästa. Förstår dock inte varför någon vill flyta norr ut från den.

Lorry är ju en humorgrupp :wink:

Perfekt då hinner man med massor av öl. :joy::joy::joy:

1 gillning

Flög CPH-NAP för några dagar sedan. Tog mig max 10 minuter från parkering genom security till B-gate.

Allt är relativt - stockholmare fattar inte att 15 min är lång tid på Kastrup :sweat_smile:

2 timmar på Essingeleden klassas inte heller som kö. :joy::joy:

Kastrup är kanske bra om man kan komma snabbt dit och därifrån men måste man hänga där i väntan på flyplantsbyte så är den grymt tråkig, t.o.m. tråkigare än Arlanda.
Har hängt där några kvällar och allt är stängt så man kan inte ens få sig en väntöl. :frowning:

Jamen dåså, då är det inga problem för någon, förstår inte vad danskarna klagar över. :joy: