Är ethernetkabel död?

Är Wi-Fi framtiden? Ska man lägga pengar för att dra en kabel till kontor/gaming rum? Eller är de bara onödigt då Wi-Fi kommer bli sjukt bra sen?

Obs, inte lätt o dra de till mitt rum så ska isåfall betala elektrikern som samtidigt ska göra jordning i huset .

Kabel klapp klapp klapp
Kabel klapp klapp klapp
Kabel klapp klapp klapp

3 gillningar

Jag drar in nätverkskabel i alla relevanta rum i mitt nya hus. Framförallt för inkoppling av TV, nätverksdiskar, skrivare, spelkonsoller osv. Stabilare och mindre buffrande speciellt i takt med att upplösningen vid streaming ökar och bitraten (förhoppningsvis) går upp.

Edit: Tänk också på att eventuell övervakningskameror absolut ska köras med POE (kabel) om du har möjlighet.

1 gillning

Även om Wi-fi blir bättre och bättre så är kablat stabilare och snabbare. Håller på och renoverar min lägenhet och då ser jag på att dra kabel till ex. tv-bänk.

Tummregeln som jag tycker är ganska bra är väl att har du stationära grejer så bör man använda kabel.

1 gillning

Okej! Då blir de nog kabel till min man cave! Borde även ha till tven kanske isåfall .

Nu har jag annan fråga också. Jag har köpt 19” U6 rack. Och även ett rack monterat grendosa. Vart sätter man oftast grendosan? Unders eller överst?

Nån som kör rack också som vill visa bild? :slight_smile:

Just nu är även mitt statsnäts modem trasigt, och Karlstads kommun fixar de inom 5 dagar, yay!!!

1 gillning

Vad är det för modem, fiber till RJ45?

@mattiL
Kommuns modem som e paj? Packetfront, gammal skit

1 gillning

Kanske fick igång statsnätet, provade en annan el adapter så den lyser nu iaf.

Men nu lyser inte min unifi modem istället…

Nätverkskabel kan man dra själv…,om man inte är helt talanglös vill säga :wink:

Kör WiFi på nästan allt nu faktiskt. Kör trådat på min iMac men skulle nog inte ens behöva det. Och då har jag ändå flera nätverksuttag i varje rum i hemmet.

#dödåtkablar

2 gillningar

Hatar kablar ! Snart har man inte fiber heller !

Fan råka sätta i Synology kabel i Unifi modem. Kan de skadat unifi modem???

Funkar de inte nu ? Du kör nog märka de på en gång i sånna fall

Unifi modem lyser framtill med de gröna blinkade , men inget sken på, de blå

:man_shrugging:t2: , dra ur allt starta om o börja om , då borde du märka om de nå knas still

Kör Ethernhet till mesh-enheterna, annars används ju ett helt band på hela 1300 Mhz till kommunicera mellan dem. Tokigt. Men så har jag källare och kan dra kablar genom den.

Läs mer om Mesh backhouls här

Den lyser alltså fram men inte uppå.

bild

längs sidan längst bak. är ute å reser nu kan skicka bild i morgon