Då var utträdet postat.
Av det du slipper på skatten framöver kan du skicka 50% till mig.
Är det du som tagit över kollekten?
Låter som ett typiskt erbjudande från katholska kyrkan?
Jag kan ta andra halvan
@katho tror bara att han är gud, eller var det Zlatan? Sak samma
Förvisso, men för mig är det ett viktigt ställningstagande trots att jag är ateist.
Jag ser det som välgörenhet så jag är fortsatt medlem. Dessutom har församlingen vi tillhör en bra öppen förskola och helt otrolig lekplats med djur som barnen kan klappa/mata/sköta
Skickade in mitt urträde (tack för sparken i denna tråd) för 3 veckor sedan. Har dock inte fått någon återkoppling på det. Har ni alla fått bekräftelse på utträdet?
När jag gjorde det för sisådär 14 år sen så fick man iallafall hem en pappersbekräftelse i brevlådan efter någon månad. Om du frågar @Erik eller @RolexJocke så var det förmodligen via löpare på häst med pergamentrulle.
Jag & @Erik startade ju Svenska Kyrkan.
När fan blir gammal blir han religiös
Jag fick mitt svar inom en vecka. men det kan ju vara olika i olika församlingar. Bar man är ur innan december så är man safe.
Dagen efter min fråga här i bubblan så kom bekräftelsen på posten. Jag fick inte ett lika långt brev som RolexJocke men den påhittade mannens (?) anställde hade iaf signerat och godkänt mitt urträde.
Jag är med i Svenska kyrkan, ser det lite som att bevara vårt kulturarv.
Om jag ska överdriva tycker jag det Svenska folket har lite ett drag av opportunism. Vi ska inte betala nåt men ändå har kakan kvar ungefär.
Kyrkan är oviktig, men blir det nån katastrof typ tsunamin i Thailand ska alla samlas i kyrkan och de ska ställa upp med krishantering.
Vi är sekulära när det passar.
Men det borde finnas ett tak på kyrkoskatten om de vill behålla medlemmarna. Att som i mitt fall betala närmre 1000:- i månaden kändes ohållbart.
Jo, det är ju lite sorgligt att samhället inte erbjuder annat stöd än svenska kyrkan vid stora kriser.
Nu minskar ju antalet medlemmar stadigt år för år så det kommer förmodligen att lösa sig av sig själv.
1000 kr per månad lät dyrt. I så fall har man en väldigt hög inkomst.
@RolexJocke ät ju bilmekaniker, det får du inte glömma..