Är du med i Svenska kyrkan?

Julklappar FTW!

Även om jag förstår att du syftar till helgmålsringningen :sweat_smile:

1 gillning

De flesta av oss har kristna värderingar men alla är inte medvetna om det. Jag tror inte på gud, jag kallar mig inte kristen men anser att jag har många kristna värderingar.

Jag har läst bibeln tre gånger från pärm till pärm och jag har läst koranen. Jag gillar kyrkor som byggnader, men även kyrkorummet. Jag går gärna på en och annan mässa och då gärna i en katolsk katedral. Inte för det religiösa utan för stämningen musiken och om det ska vara perfekt finns där en mäktig kör.

Då kande det låta så här.

3 gillningar

Precis. Det var lite min poäng. Jag tillhör ingen religion, jag tror inte på gud men jag är kulturellt protestant hur man än vrider och vänder på det.

Det har antagligen förändrats lite men är man uppväxt i Sverige på 70-80-talet (eller tidigare) så var Svenska Kyrkan en del av livet. Jag är döpt, jag gick i kyrkans barntimmar, vi hade skolavslutning i kyrkan etc.

3 gillningar

Jag kommer från ett icke religiöst hem men har ju ändå växt upp med kyrkan. Är döpt och konfirmerad (för presenterna) men har aldrig trott på någon typ av religion.

1 gillning

Vi har slutat med julklappar och födelsedagspresenter, roligare att överraska med något när de minst anar det.

4 gillningar

Kanske även så här;

Kanske inte i katolska kyrkan..:joy:

Jag är atetist, men har valt att vara kvar i svenska kyrkan. Det är en stor del av vårat kulturarv och nationella identitet. Jag betalar gärna skatt för att det ska kunna driva sin verksamhet.

Jag gick ur kyrkan som 20-åring. Nu när vårt första barn väntas så vill frun att vi döper barnet, jag känner mig tveksam till det. Ingen är religiös i familjerna...

1 gillning

Jag tror man kan ha sunda värderingar och vara en empatisk människa utan att blanda in .
Blandar man in religion så är ju risken att man även får med värderingar om till exempel homosexualitet och aborter.

Pratar man religion generellt så finns det flera religioner som (enligt mig) har udda syn på dessa frågor men trådens ursprung var Svenska kyrkan och den organisationen är en inkluderande kyrka för hbtq-personer. Även i frågan om abort så tycker Svenska kyrkan att kvinnor har rätt att göra abort.

Tur att även Svenska Kyrkan utvecklas, men jag har för mig att man "hört" att det fortfarande är upp till prästen att avgöra om den vill viga HBTQIA+-personer.

Det är väl samma sak med att gifta sig i kyrkan utan att vara medlem, det är upptill prästen då också om jag förstått rätt.

Svenska kyrkan äger 500000 ha mark, och mängder av fastigheter. Jag tror de klarar sig.

1 gillning

Tack vare den här tråden har jag nu fått arslet ur och skrivit ut en utträdesblankett som ska fyllas i och postas den här veckan :slight_smile:

9 gillningar

Gick ut för 20 år sen, det fanns nån webbtjänst som hjälpte en, skulle aldrig fixa att ringa till nån på kyrkan och säga att ”nu vill jag inte va med längre”

Man skickar in ett papper bara.

1 gillning

Ah, ok :slight_smile: ja, då betalde jag väl runt 200kr för att nån annan skulle göra det åt mig :confused:

1 gillning

Det går du ju snart plus på. :joy:

Som icke medlem verkar det som att man kan anlita en präst till giftermål & begravning om man betalar vad det kostar. Troligtvis mindre än medlemsavgiften. Men borgerlig begravning i kapell ingår i begravningsavgiften och den kan man inte undkomma och den ligger ungefär på 0,25 procent av din årsinkomst.

1 gillning

Du får byta en kamrem extra per år helt enkelt så att det går ihop sig när den dagen kommer :sweat_smile: