Är du med i Svenska kyrkan?

Tänkte för skojs skull se hur fördelningen är här mellan medlemmarna.

Som det ser ut idag så är jag med, funderar på att gå ur.

• Jag är med!
  • Jag har gått ur!
  • Min tanke är att gå ur!
  • Jag har aldrig varit med där!
0 röster

Jag gick ur strax efter reformen infördes med automatisk medlemskap. Var nog runt 2000 skulle jag "tro".:sweat_smile:

1 gillning

Fast det var inte helt givet att gå ur kyrkan. Jag har sett och upplevt mycket av det goda som svenska kyrkan gör genom sitt arbete och på nåt vis ville jag stödja deras arbete. Och så är kände jag att deras byggnader är lite av ett kulturarv som förtjänade att bevaras.

Men till slut tog mitt förnuft överhanden och så gick jag ur.

De har ju en del på minus kontot oxå…

Faxade in mitt urträde när jag var 18 :smiley:

Tja, tror man inte på gud, så finns det ju ingen anledning att vara med och pröjsa extra skatt. Jag gick ur när jag fyllde 18.

1 gillning

Jag gick ur när jag började jobba och såg hur stor del av skatten som gick till Svenska Kyrkan. Enda anledningen jag skulle betala är för att bevara alla gamla vackra kyrkor, men det är ju inte direkt en fattig organisation. Dom kan sälja av lite skog om dom behöver.

1 gillning

Jag gick ur ganska snabbt efter att jag fyllt 18. DÅ fick man åka till pastorsexpeditionen och lämna in uppsägningen. Det gick rykten om att man utsattes för värsta inkvisitionen så jag var redo på strid. Men där satt det en dam på 80(upplevde jag det som) och en ganska snygg 25-åring och mycket avmätt tog emot mitt papper. Jag vet att jag efteråt var nästan lite besviken på att det inte var mer än så.

25-åringen kommer jag ihåg för jag kan ha skrutit lite om hur jag flörtade med henne, givetvis helt utan att något sådant ens var i närheten av vad som skedde. Sedan blev det där lite pinsamt då hon blev ihop med en storebror till en av mina kompisar.. :grin:

3 gillningar

Förutom skattelättnader och en stor kassa, har de också +10 miljarder i fonder.

~10% av Sverige går till kyrkan. De skulle kunna pinpointa de 1% som har det sämst ekonomiskt, och ge 1 miljon kr vardera!

Jag ger pengar till organisationer där mina pengar gör nytta. Inte till en organisation som är bra men som redan badar i pengar.

Dvs jag har gått ur svenska kyrkan.

Är det inte lite konstigt att små nyfödda barn fortfarande döps in i svenska kyrkan, känns inte helt 2024 direkt utan mer som ett övergrepp.

Vore ett mer modernt synsätt om barnet själv får välja när det är tillräcklig gammalt, skulle kunna slå ihop det med konfirmationen.

Togs inte det bort för tjugo år sedan? Att det blir automatiskt.

Dop är numera en aktiv handling för att gå in i svenska kyrkan.

1996 togs det bort. Döper man sitt barn blir barnet medlem.
Därför döpte vi inte våran dottern utan hade en namngivningsfest.

Menar mer att föräldrar fortfarande väljer att döpa sina barn in i svenska kyrkan. Om barnet är sugen att vara medlem tar man ingen hänsyn till.

Kan man inte döpa barnet och sedan begära utträde? Eller måste man vara myndig för att kunna hoppa av?

Javisst, så länge barnet är under 12 år. Sen får barnet själv bestämma om de vill vara med eller inte.

Jag är själv döpt, tror många hade tittat snett på mina föräldrar om de hade skippat dopet. Gick ur när jag var runt 20.
Har lite svårt för när vuxna ska tuta i barnen sin religon fast kristendomen lämnar åtminstone inga fysiska spår. Värre med judiska pojkar som får delar av sin penis avskuren.

Har inga problem med att vara medlem i kyrkan. Är inte särskilt religös men har kristna värderingar och kan uppskatta prästens predikan eller ett vackert framförande i kyrkan. Är kyrkligt vigd och mina döttrar sjunger eller har sjungit i kyrkokör.

2 gillningar

Jag skulle inte tro att procenten är så hög på hur många svenska föräldrar som tutar i eller tvingar på sina barn att de ska följa kristendomen.

Nu hamnar vi ju lite off-topic, men jag tycker "stadskyrka" som man betalar till på skatten är mycket märkligt i ett så sekulariserat land som Sverige.

Den andra aspeken är ju religion/tro/kultur. Jag har alltid varit intresserad av olika religioner och hur dom påverkar samhället. Såpass att jag läste Bahavad Gita och Koranen etc. som tonåring.

Däremot är inte det minsta troende och skulle klassa mig själv som ateist.

Men det sagt är jag tveklöst kulturellt protestant (något som blivit extra tydligt sedan jag träffade min fru som är judinna, inte heller troende men kulturell jude). Alltså uppskattar jag många traditioner som kommer från Svenska Kyrkan och kan uppskatta friden i kyrka etc.

1 gillning

Man kan ju plocka till sig de traditioner som man föredrar utan att tillhöra någon religon.

3 gillningar