Är du bra på att poppa popcorn?

Hur står det till med era popcorn-färdigheter? Jag vill mena att jag efter många år av brända grytor och massvis med korn som aldrig poppar (ibland samtidigt till och med) så har jag hittat den perfekta processen – 7:an på spisen. Inte 9:an.

6 gillningar

Magi! Men!!!! Inget salt :open_mouth:

Fick välja mellan saltscenen och bubblan-outrot!

2 gillningar

Mina barn vill gärna poppa micro-popcorn varvid dom oftast sätter fyr på micron, så nu har jag en billig micro utan en massa sensorer som förstörs av röken :confused:

Brukar finnas på kampanj

1 gillning

Kört kastrull alla år fram tills att jag köpte denna för typ två år sedan. Blir så överjävligt bra resultat:

3 gillningar

Min micro var inte alls kompatibel med den skålen :frowning:

Vilket matfett kör ni med? När jag växte upp gällde kokosfett. Vet inte om det var extra bra eller bara en idé folk hade.

Vanliga billig rapsolja från Willys. Det luktar ju godare med kokosfett dock.

Blanda rapsolja och en klick smör,om man gör i en panna/kastrull. Några bitar smör i Lékué popcorn makten (det bästa sedan skivat bröd)

//Daniel

Jag har testat allt och kör nu uteslutande med denna för popcorn. Blir absolut bäst resultat:

IMG_4125

3 gillningar

Hemma poppar jag i en gammal aluminiumgryta med tjock botten. Lika delar smör och olja som hettas upp ordentligt på högsta läget, innan jag lägger i kornen.
Sedan när poppningen är igång så skakar jag grytan för att få ner de opoppade mot botten.
När poppningen avtar flyttar jag grytan från plattan och låter de sista poppa.
Blir frasiga poppcorn och har aldrig bränt något.

Annars blir de allra bästa poppcornen, för mig, i en järngryta, ca 3mm tjock med rund botten, typ wok, över öppen eld.

2 gillningar

Min popcornmaskin poppar åt mig. :ok_hand:t2:

Påsarna har tyvärr blivit dyra men smakar som biopopcorn.

4 gillningar

Så där "luftiga" typ?

Såg bra ut, men är alldeles för mycket kolhydrater för att funka för mig, 66g... mer än i en limpa typ.

Så du är nöjd med den?. Den ser lite rapplig ut?. Har tänkt jag skulle vilja ha en sådan till vårt biorum

Frågan är om den lirar med Sonos? :joy::joy:

1 gillning

Ja, haft den i några år nu. Men tror också att alla sånna mindre är lite ”rappliga” eller vad du kallade det.
Först så kunde det fastna i grytan och så ballade det ur helt men då fick jag en ny och efter det har det funkat klockrent.
Men stör mig på att påsarna blivit dyrare, dom låg på 280kr ca när jag käkade popcorn som mest men nu 500kr.

Riktigt snyggt poppat! Blev imponerad!

Har denna och den funkar ok MEN för att få riktigt fluffig popcorn upplever jag att man behöver hålla för med typ en träslev så länge popcornen inte börjat poppa. Troligtvis för dålig effekt så värmen är inte tillräckligt bra men blir bättre när man ”stänger till” med sleven. Sen ska man också tänka på att iom att man poppar helt utan smör/olja så behöver detta tillsättas efteråt om du vill att saltet ska fastna på popcornen.

@Esse är det induktionsspis du har? Sedan vi skaffat detta har jag aldrig lyckats poppa på spisen, blev alltid futtiga eller brända popcorn i slutändan. Därför köpte vi popcorn-maskinen…