Är det okej att fota med AI?

Wow!!

1 gillning

Det är ju tur man inte solar topless så ofta. :joy::joy:

1 gillning

Nu är detta ju S21 Ultra och S22 Ultra har lite bättre stabilisering i 30 till 100x. Är ju steglös zoom från 0.6x till 100x om man vill. Apple kan säkert utveckla det vidare till den pro modellen som får periscope zoom

1 gillning

Nu blev det här snabbt en för eller emot Samsung. Men jag tycker frågan om AI vid fotografering är intressant. Jag fotade mycket back in the days, med systemkamera. När de digitala kom upplevde jag först ett stort wow. Men efter ett tag funderade jag allt mer på frågan vad är en bra bild(skrivit en tråd om det)? Är en bra bild när man efterliknar verkligheten så mycket som möjligt eller om man poppar upp den så att den blir mer estetiskt attraktiv?

Jag började försöka lära mig bildbehandling, men det tog emot då det hela tiden kändes fel på något sätt. Idag har väl det där släppt men jag har inte tagit mig tillbaka till att fotograferandet. Lägger man på AI blir det bara ännu mer tekniskt och längre från fotografen och kameran. Men jag har nog kommit fram till att det är ok. Om Samsung eller andra lyckas plocka fram information ur bilden som man annars inte ser är det ok. Men om AI plockar information från nätet eller "fantiserar" ihop hur tex månen borde se ut blir det ju knepigare. Men mänskligheten verkar ju vara ganska sval för autenticitet och het på konstgjorda saker så det är väl bara att vänja sig.

3 gillningar

Ämnet är återigen aktuellt…

Det är lite så här jag känner, som den första kommentaren i nämnda tråd:
"I just do not understand the mentality behind this at all…

"Your 100X zoom 50,000,000,000 pixel phone camera is incapable of taking a truly good photo of the moon?

Never mind, here's a faked version for you to brag about on Insta!"

Det känns så fel på något sätt helt enkelt. Varför ens ha en kamera när bilderna du tar inte är dina egna? :thinking::slightly_frowning_face:
Men det kanske bara är att vänja sig?

3 gillningar

Bra MKBHD för att komma till kärnan. Vad är ett icke fake foto med våra flaggskepp idag. Ta ett fantastiskt nattfoto och AI jobbar lika mycket som månen på S23 Ultra

Denna är med mycket intressant från MKBHD

1 gillning