Är det okej att fota med AI?

(osäker på om denna hör till Fotobubblan, men samtidigt är AI ett ganska stort tekniskt ämne)

Det har varit en hel del snack om digitalt förbättrade bilder det senaste.

Genom att använda Scene Optimizer på din Samsung-telefon så kopplar du in en AI som modifierar bilden så att den blir overkligt bra. Typexempel är bilder på månen tagna från en Samsung S21. Enligt utsago görs bildmodifieringen med hjälp av "AI".

Samsung: "From 10x to 100x zoom, image quality is boosted by powerful Super Resolution AI. At one push of the shutter, up to 20 frames are captured and processed at instantaneous speeds. Advanced AI then evaluates and corrects thousands of fine details to produce detailed images even at high magnification levels. And when shooting at high magnifications, Zoom Lock uses intelligent software to set the image in place so you can shoot with minimal shake."

Vad jag dock inte förstår är hur en AI kan hitta på detaljer som objektivet inte kan se? Den måste ju rimligen ha detaljer sparade i telefonen som triggas när du fotar månen i kombination med Samsungs "Scene Optimizer". Eller?

Så till frågan: Är detta bra? Känns det inte lite konstigt att ta bilder på en sak, och få ett foto som du själv inte har tagit...?

Samsungs Scene optimizer används på flera objekt, till exempel bebisar. Plötsligt ser din bebis bättre ut på bild än i verkligheten. Bra eller dåligt?

Bild på månen med Scene Optimizer Samsung S21:
s21_moon.jpg

Bild på månen utan Scene Optimizer Samsung S21:

Artikel i ämnet i fråga:

Otroligt dumt.,

Man tar en bild i tunnelbanan och plötsligt är varje iPhone i bilden utbytt mot en Samsung av senaste modell.

Den kanske använder bilder från internätet för att hitta rätt. Så gör väl de flesta AI bildförbättrare.

Enligt Samsung så gör den inte det. Jag är dock tveksam, som sagt, infon kommer ju inte fram av sig självt...
Har man en S21 och fotar, kan man ju stänga av internetåtkomst och fota. Då vet man om AI:n hämtar från nätet eller om det ligger lagrat i telefonen. Jag har dock ingen dylik telefon.

Påminner lite om Volkswagens partikelmätningar för några år sen... :face_with_raised_eyebrow:

2 gillningar

Känns som fusk.
Hur vet man att bilden man tog… är bilden man tog. :thinking:

1 gillning

Tur att du inte har en Samsung. Då skulle vi inte veta om det var dina chokladpraliner eller någon annans chokladpraliner på nätet vi fick se.

2 gillningar

Oh the horror!! :fearful:
Jag skulle dock aldrig skaffa en samsung, jag gillar inte gränssnittet.

Adobe kör AI på egna servrar och inte lokalt i datorerna så jag tvivlar på att det körs lokalt på en telefon.

Vad andra ser skiter nog folk i. Det är nog ganska mycket photoshoppande inblandat ändå om man bryr sig om sånt.
Men det är helt klart inte lika roligt att man inte har sina "egentagna" bilder. Av precis samma anledning som det inte är lika roligt att få polarens bilder skickade till sig på semestern, som att spara sina egna.

1 gillning

Jag är supernöjd med mina moonshots på min S21 Ultra och det är ju inte så att det blir samma bild varjegång man fotar :slightly_smiling_face:

Hur Samsung fixar detta har det skrivits spaltmeter om, tex här från Gsmarena.com

Så, är det Ai eller inte som fixar bilden?

Det är AI som fixar bilden men med hjälp av de bilder som kameran tar. Dvs AI hämtar ingen annan information. Ungefär som om du tog en bild och sedan fixade till den med filter eller Photoshop men automatiskt. Källan är faktiskt samma för min Gsmarena.com länk och trådskaparens länk. Input magasin som gjorde en grundlig genomgång redan början av 2021 och slutsatsen var att Samsung gjort ett makalöst bra jobb med kameran i S21 Ultra :slightly_smiling_face:

Den går vi inte på :wink::kissing_heart:

1 gillning

Tveksam på det. Men för att bevisa det skulle jag behöva se den fota något annat personligen.

Om du inte orkar läsa input gedigna genomgång så kommer här slutklämmen :slightly_smiling_face:

And just to reiterate there’s no image overlays at any point during image processing (before, during, and after a shot is taken), Samsung told me “the Scene Optimizer process is not overlaying any textures or adding fake images.”

3,500-something words into this investigation and I feel confident between my own comparison, the lack of Moon overlay photos or maps within the camera’s software, and Samsung’s own detailed explanations that there is no faking going on with 100x Moon photos. The S21 Ultra's doing a ton of correction on a 100x photo of the Moon and I have no reason to believe any addition of third-party imagery is happening. The S21 Ultra’s 100x zoom (with intelligent software tuning) is really that impressive and gives it a considerable edge over other phones.

Det är artikelförfattarens slutledning, men faktum kvarstår: Objektivet kan inte uppfatta detaljerna, det är omöjligt att skapa detaljer som man inte kan se – Om man inte har en AI som har blivit inlärd hur den ska göra!
Du kan lika gärna fota ett vitt papper och med rätt "Scene Optimizer" så framträder ett foto på Mona Lisa.

Och det ÄR okej, om man är okej med det. Men du kan lika gärna kopiera en bild av månen från nätet och lägga i ditt fotobibliotek.

Min frågeställning är mer om detta är okej eller inte, och jag känner personligen ganska mycket avighet mot det.

2 gillningar

Om du inte själv har testat att fota månen med en S21 Ultra så sitter du enbart och gissar. De bilder jag tagit med min S21 Ultra på månen så det jag ser på skärmen när jag trycker på knappen är det som bilden blir. Dvs där är ingen fördröjning innan bilden skapas. Att jämföra det med att Googla och ladda ned en bild är lite att ta i. Sedan är det upp till var och en hur man ställer sig till detta. Men mörker foto är ju med AI idag på flaggskepp mobiler, är det okej för dig tex men inte en måne. S21 Ultra har ju Pro läge med alla inställningar för de som vill :slightly_smiling_face:

När man använder 30x plus zoom och tar in en måne i sökaren så ställer sig kameran om till månläge. Ungefär som vid mörkerfoto på de flesta flaggskepp