Är det okej att fota med AI?

Lite mer på ämnet:

1 gillning

Och han bevisar ju det vi precis diskuterat. Hade smiley inte varit med på bilden med mobilen så hade det varit annat :slightly_smiling_face:

Här en bild på månen S21 Ultra 30x utan kontakt med omvärlden, tagen nu på morgonen

Med tanke på hur mycket andra märken skryter om AI och foto på deras senaste flaggskepp så är det så det ser ut i mobil världen nuförtiden

4 gillningar

…och om du stänger av "Scene Optimizer"?

Jag anser att det är skillnad på att ändra kontrast, färger och dynamik, där man egentligen bara gör en professionell optimering av bilden, mot att skapa element som objektivet inte kan se. Men det kanske bara är att vänja sig... :stuck_out_tongue_closed_eyes:

2 gillningar

Men exakt det jag ser på skärmen innan jag trycker på knappen är ju sedan resultatet. Dvs AI gör inget som fördröjer det hela. Hur menar du?

Och det finns ingen möjlighet att AI’n arbetar hela tiden du använder kameran?
Jag har inte satt mig in i detta men jag tycker inte ditt argument är hållbart utan ytterligare utlägg. En AI kan ju vara så snabb att den processar bilden man ser på skärmen hela tiden och visar det som den skapar upp. En 3åring kan ju lägga till ett filter i snapchat där de exempelvis har smink, och där syns resultatet/bearbetningen direkt.

AI arbetar hela tiden, men det gör den när du tar ett mörkerfoto med. Men den lägger inte till något. På flaggskepp idag så tas ju flera bilder som sedan sätts samman med AI i olika sammanhang.

Men du säger ju att du ser ”månytan” på skärmen innan du klickar på att ta bilden och att det skulle vara nått bevis för att en AI inte påverkar bilden.

Nu missuppfattar du mig. Klart att AI gör bilden möjlig men min tes att det är ungefär som mörkerbilder nuförtiden. Dvs vi fotar med AI hela tiden för att få bättre bilder

Personligen är jag helt övertygad om att Samsungs "AI" lägger till detaljer. Om inte ens en Sony A7 med ett idiotbra objektiv kan se dessa detaljer, så har jag svårt att se att en i jämförelse liten skitsensor kan se detta.
Nog för att Samsung gör bra kameror, men det känns helt enkelt inte rimligt.

Men oavsett – Bra att du är nöjd, det är ju egentligen det som är viktigt!

Ja det krävs ju stativ och ett vettigt zoomobjektiv för att det ska vara möjligt med en systemkamera.
Känns konstigt om man bara håller i telefonen och tar kort så blir det skitbra.

Men håller också med om att det viktigaste är att man själv är nöjd!

Huawei var först!

Då Raymond Wong som du länkade till ställde S21 Ultra mot en Sony A7R III och $2,000 200-600mm objektiv och kom fram till att Samsung inte fejkade månbilder samt att bilderna blev defacto bättre. Så är jag mycket nöjd som enkel mobil fotograf att äntligen ha 10x optisk zoom i en mobiltelefon samt titta på månen och knäppa en fin bild :slightly_smiling_face:

Min gamla Galaxy S7 + en kikare > Nya telefoner med "AI".

2 gillningar

Samsung rules :blush:

Nu har det inte direkt med AI att göra men Samsung zoom med eller utan måne är magisk. 108MP inzoomad är ingen match mot 10x. Här ett collage med 1x, 3x, 10x, 30x och 100x

8 gillningar

Fantastisk zoom det där, definitivt något som skulle varit kul på en iPhone!

1 gillning

Ser riktigt coolt ut!

1 gillning

Jävligt imponerade!

1 gillning