Aqara Home lanserar EU server idag

Från sajten:
image

Idag ska en förändring ske för alla användare av Aqara Home-appen. Nu finns det dedikerade servrar i EU vilket innebär att du inte behöver köra via Xiaomi Home-appen.

Uppdateringen av appen sker för både iOS och Android-användare och uppdateringen släpps så snart servrarna startats upp. Anledningen till uppdatering av servrar och app är på grund av den lagstiftning som numera finns inom EU där GDPR sätter nya regler och krav.

Då produkterna från Aqara numera finns att köpa hos många olika återförsäljare så har man tvingats ta en liten omväg via Xiaomi Home-appen för att uppfylla reglerna kring GDPR men detta ska nu vara slut i och med den stundande uppdateringen. Alternativet var annars att lägga till produkterna i Apple HomeKit direkt.

I samband med uppdateringen utlovas också fler inställningar för de olika komponenterna samt stöd för röstassistenter som Google Assistent och Amazon Alexa samt det nya samarbetet med Sonos. Dessutom kommer stöd för nya produkter som är på gång ut på marknaden.

Vad är det för samarbete med Sonos?

Hur kommer detta gå till i praktiken. Kommer det ske automagiskt i bakgrunden?

Innebär det att jag kan lämna homekit mode? Och faktiskt logga in?

1 gillning

Funkar servern via Mijia’s nya hub också eller är det bara aqara hubbar som kan ansluta?

Började pilla med detta idag.
Ändrade till Europa i Aqara appen och kunde fixa ett login.
Sedan har det gått utför…:grimacing::grimacing::grimacing:
Jag lyckas inte få hubben att ansluta till mitt nätverk
Har återställt och stängt av 5.0.
Får ta en vända till här snart när jag hämtat lite tålamod.
Så en liten varning!:exploding_head:

1 gillning

Oj, de lätt värre. Håller tummarna du löser det.

1 gillning

Har man andra Xiaomi grejer så är det väl också lika bra att ligga kvar i Mi Home appen.

Yes sir

Får inte in Hubben i Aqara appen.
Så jag la in den med Mi Home igen.
Men den dyker inte upp i Mi Home appen men i Hem finns alla grejer igen som tur är.
Så håll er borta från att lägga in grejerna i Aqara appen :poop::poop::poop:

En update!
Aqara släppte en uppdatering av sin app i natt.
Så jag försökte igen att lägga till Hubben.
Det funkade utan problem och nu ligger alla grejer i Aqara appen.
Vad det nu skall vara bra för. :joy:

2 gillningar

Skönt de löste sig!

1 gillning

En fundering; går det att ha hubben kopplad till både Mi Home-appen och aqara-appen på samma gång?

Yes

1 gillning

Så länge du har tänkt att använda produkterna i HomeKit och är ett fan av iOS-integrationen så används inte de apparna till mer än att lägga till nya produkter :slight_smile:

1 gillning

Det är väl en sanning med modefikation.
Det finns en del grejor du kan göra i deras appar som inte går att göra i Home/Hem.

2 gillningar

Nyfiken nu, som vaddå? :slight_smile:

Tex rörelsesensorn finns det fler inställningar i Aqara appen än det finns i Hem.


1 gillning

Man kan väl inte heller skapa en automation baserat på lux? Jag har exempelvis den nya Mi ljussensorn där man kan se lux:


Men det går inte att skapa automationer baserat på den i home-appen:

(Sensorn här är en hue rörelsesensor)

1 gillning

Jag har ingen hemmahub för närvarande och kan inte skapa automationer i HomeKit tyvärr. Tänkte kolla om Aqara-appen var bättre än Mi-appen men det blev lite trubbel att lägga in hubben till båda apparna (ej HomeKit mode). :slightly_smiling_face: