Aqara Home lanserar EU server idag

Hem-appen kan sakna lite saker men det innebär inte att HomeKit gör det. Jag rekommenderar er alla att testa den här appen, mycket stora möjligheter till detaljer som man sedan kan bygga automationer på.

1 gillning

De e alltså bara en förlängning till hem appen?

Förlängning? Vilka syftar du på?

Ja alltså typ samma app med lite mer funktioner eller?

Så kan man ju se det. Så här är det.

När man ansluter en HomeKit-kompatibel produkt så blir den en del av HomeKit-ramverket som du t ex kan styra via Hem-appen. Det är dock inget måste att använda Hem-appen utan du kan använda vilken HomeKit-app som helst. Det kan vara Hem-appen, Elgato Eve:s app, Home+ 4-appen, Insteon-appen eller vilken som. Alla läser av produkterna som finns i ditt hem som är anslutna till HomeKit och du kan styra dem där eller bygga automationer för dem.

Det är dock inte givet att alla appar kan göra samma saker, vissa kan vara bättre än andra och ha stöd för fler produkter och finesser. T ex har Zoner (inte bara Rum) funnits som en finess i HomeKit sedan start men det är inte alla appar som erbjuder möjligheten att ta del av det. Samma sak med Home+4-appen, där finns möjligheter som inte alla andra appar har.

Jag har t ex en automation byggd i Home+4-appen som känner av värdet på termometern som finns i Philips Hue:s rörelsesensor. Den sensorn erbjuder att läsa av både rörelse, ljusvärde (lux) samt temperatur. Jag kan dock inte bygga en automation i Hem-appen som triggar på temperaturen som denna sensorn känner av för att Hem-appen inte kan läsa av detta värdet. Det kan dock Home+4-appen göra, för den har stöd för det.

Är du med? :slight_smile:

2 gillningar

Jag förstår :sunglasses:

Det råkar inte vara så att man kan skapa automationer utan hemmahub med Home+4-appen?

Ingen aning om det går, jag har aldrig varit utan hem-hubb. Bara att testa :slight_smile:

Finns ingen gratisversion som jag kan testa med tyvärr, ska dra iväg en fråga till utvecklaren. :slightly_smiling_face:

Gör det, Matthias som utvecklar appen är supertrevlig och kanon att ha att göra med.

1 gillning