AppleCare+ släpps månadsvis i Sverige

Från sajten:
image

Tack vare medlemmarna i AppleBubblan så har vi fått reda på att Apple börjar erbjuda månadspris för AppleCare+.

Försäkringen AppleCare+ med stöld- och förlustskydd finns nu tillgängligt här i Sverige. Den gör att du enkelt kan få ut en ny iPhone om den skulle bli stulen eller borttappad mot en självrisk på 1 595 kronor. Så länge Hitta är påslaget så gäller den försäkringen om du valt tidsbestämd policy eller betalar månadsvis från 80 kronor till 150 kronor beroende på vilken modell du har. Dessutom har Apple börjat erbjuda övriga AppleCare+ med månadskostnad och inte bara som tidsbegränsad försäkring mot en engångskostnad. Här finns listan över månadskostnader för din Apple-pryl.

iPhones med Apple Care+ kostar från 45 kronor till 115 kronor i månaden beroende vilken modell det gäller. Vid skada så ligger självrisken på 249 kronor till 849 kronor beroende på vilken skada som skett. Din AppleCare+ fortsätter gälla så länge du väljer att fortsätta betala för den.

Tack till Anton!

Uppdaterad med information för stöld- och förlustskydd. Tack till IngoX

5 gillningar

Apropå tull vid införsel av telefon köpt i t ex USA, som igår diskuterades i annan tråd :blush:

Skulle man kvadda luren i t ex USA och få en ny blir man alltså enligt reglerna skyldig att betala tull och moms för den. Låter konstigt :blush:

Vad skiljer mot en hemförsäkring med drulle? Vill minnas att jag har 500 kr i självrisk.

500!? Vilket försäkringsbolag?

Länsförsäkringar om du är guldkund (vilket är enkelt att vara). Dock får man bara en reducerad självrisk per år, därefter är det 1500 kr.

1 gillning

Du importerar ju en ny lur till Sverige så juridiskt är det ju korrekt. Men det kanske skulle gå att undvika med någon form av intyg från försäkringsbolaget.

1 gillning

Den formuleringen betyder ju bara att Apple friskriver sig från eventuella skatt- och tullavgifter i olika länder om man utnyttjar Apple Care internationellt.

Försäkringstjänster är momsbefriade enligt skatteverket, så det bör inte vara ett problem.

Hur tullverket skulle tolka det är klurigare att klart utläsa. Gåvor som skickas från utlandet kan beläggas med en procentsats vid värden över 1700 kr. Ta med varor man handlat utanför EU är tull och momsfritt upp till 4700 kr. Men en ersättningstelefon som jag fått ut på försäkring i utlandet är ju varken gåva eller inköp, utan just en försäkrinstjänst.

1 gillning

Är länken till AppleCare+ prislista inkl stöldskydd/förlust? Är det som jag har saknat hos AppleCare tidigare så nu börjar det bli intressant.

Idag betalar jag 149kr/mån hos Telenor, kul om man kan få ner priset plus att jag har bättre förtroende till Apple.

Nej, artikeln verkar länka till priserna för vanlig AppleCare+, för alla typer av enheter. Här finns den aktuella:

AppleCare+ med stöld- och förlustskydd för iPhone

Ping @MarcusThunborg prisuppgifter för premie och självrisk vid stöld och förlust behöver uppdateras i artikeln

2 gillningar

Snyggt!
Och tack :pray:

1 gillning

Vill minnas att där fanns en begränsning tidigare på hur många reparationer som AppleCare+ tillät per år, det finns inte längre?

Sedan, om man går in i deras shop nu och simulerar att man ska köpa en telefon så finns endast ”AppleCare+” att välja.

Är det så att de endast har en tjänst som nu inkluderar inte vara skada utan även stöld/förlust?

Tillika i shopen, där verkar man endast kunna välja den man betalar för ett år (eller är det två?) och inte den man betalar per månad som löper tills man säger upp den?

Det stämmer, var tidigare högst två fall av oavsiktlig skada per år. Men det är tydligen borttaget, i versionen av villkoren för AppleCare+ som gäller från 7 sept 2022 står det ”ingen begränsning av försäkrade händelser” (punkt 4.4)

Däremot står det ”högst två giltiga anspråk på stöld- och förlustskydd kan lämnas in under varje 12-månaders period” det i de nya villkoren för AppleCare+ med stöld- och förlustskydd.

Samlingssidor med pdf med vilkor och priser:
AppleCare+
AppleCare+ med stöld och förlust för iPhone

Det verkar ju vara två olika tjänster, kan det vara så att svenska Apple Store inte är uppdaterat för det nya försäkringsalternativet än?

1 gillning

Jag har aldrig tyckt att AppleCare+ varit värt pengarna. Men om jag nu skulle ha en period i livet med mycket resande där en stulen telefon kunde bli riktigt besvärligt kan jag nog tänka mig att en löpande försäkring med månadsbetalning skulle vara prisvärd för god internationell service under några månader när det verkligen kan behövas!

2 gillningar

Tack!

Såg också det som gällde stöld- och förlustskyddet. Det kan ju vara ok, osannolikt att man slarvar bort luren två gånger under samma år.

Dock vill man ju veta vad som gäller när man ska skaffa ny telefon till veckan, om det kan vara aktuellt att skaffa AppleCare+, om det är två olika tjänster beroende på innehåll, hur man startar månadsvis etc.

Det smidiga i den tycker jag främst är reparationen om man skulle få den skadad. Sannolikt snabbare och ”billigare” än att dra det mot hemförsäkringen.

Jag är en sån som byter iPhone varje år. Då är väl detta rätt så najs om jag förstår rätt? 115x12=1380 per år. För att slippa t.ex. sälja en njure om skärmen går sönder om man har otur att tappa den på asfalten

Eller så att man slipper sälja TVÅ njurar om baksidan går sönder

Typ, skulle detta kunna användas som ett alternativ till att ha ett fodral? Telefonen blir ju så mycket sexigare utan skal, och lättare.

Alternativt att man betalar 150x12=1800 per år, och då också kan få en helt ny telefon vid stöld mot 1595 självrisk. Även detta låter väldigt förmånligt för mig utan drulle.

Tänker jag fel? Mina funderingar gäller BARA oss fanatiker som köper ny telefon varje år.

Så tänker jag, att jag hellre lägger pengar på AppleCare+ än ett fodral. Köper man nya 15 Pro i titan vill man ju inte gömma den i ett skal.
Stöldskydd hade jag skippat, har bra hemförsäkring. Har man inte det kan det förståss vara bra.

Vad är en ”bra hemförsäkring” i detta fallet? De flesta är väl väldigt snabba på värdeminskningsfronten.

Gällande det som @Johann skrev ovan så stämmer väl det? Det är så jag fattat upplägget.

Tänkte på @Johann post om att byta mobil varje år, då hinner inte värde minskningen bli så stor på ett år.
För mig känns det som mer troligt att jag själv pajar mobilen än att den blir stulen eller borttappad.

Ah, ok.

Vi har vår hemförsäkring hos Länsförsäkringar och deras värdeminskningsregler när det kommer till telefoner är :

0-6 månader : 100%
6 mån - 1 år : 75%
1-2 år : 50%

Så redan efter ett år tappar man ca 8000 spänn i ersättning för en kvaddad iPhone 15 Pro Max.

Hemsk värdeminskning…

När jag köpte Mac Air M2 så ringde jag Länsförsäkringar och frågade vad de ansåg om att köpa till AppleCare+ försäkring.
Blev lite förvånad när de tyckte att jag skulle göra det pga värdeminskning hos dom.

Är inte självrisken 1500 hos LF, blir inte mycket pengar i ersättning på en 15 Pro efter ett år.