Apple vs resten

Så kan det vara, finns ju för och nackdelar med allt. Känner bara att det inte riktigt funkar, snackar ju med tjejen typ dygnet runt framförallt eftersom vi bara kan ses varannan vecka. Så det känns verkligen som man sitter på varsin sida berlinmuren, detta borde vara ett ickeproblem 2026 som @mrTravolta säger. Men det går verkligen inte att kommunicera på ett vettigt sätt mellan operativsystemen. Jag kör ju idag dubbla SIM, privat och jobb på min iPhone. Funderar på att köpa en Samsung och köra privata numret på den, sedan behålla jobbgrejerna i iOS. Nånting behöver jag göra, för detta är ett jättestort irritationsmoment just nu.

1 gillning

Är det verkligen så illa? Jag vill genuint förstå, så det är ingen tyken fråga. Vad är det som inte funkar med WhatsApp, Snap osv?

RCS verkar ju vara på G om bara leverantörerna får tummen ur, så kanske lite is i magen?

Annars är väl ett alternativ att du köper en iPhone till henne i överaskningspresent på typ ett kommande tremånaders-anniversary :smiley:

1 gillning

Om han vill att det skall ta slut så :wink:

När man dejtar är ju gröna bubblor en dealbreaker. :joy::joy:

2 gillningar

Eller hur. Hur kunde det gå så långt?

SMS är definierat av 3GPP så jag ser inte att det är Apples fel. Att google hoppar över operatörerna för RCS är andra sidan av myntet och samma sak som du anklagar Apple för.

Apple vill inte använda sig av Googles lösning för RCS. EU kräver öppenhet. Apple tar fram en lösning som hamnar på operatörerna. Men Apple verkar vara på gång med stöd i framtiden för cross plattform

https://9to5mac.com/2026/02/16/ios-26-4-beta-adds-support-for-testing-end-to-end-encrypted-rcs-messaging/

Märkligt, du måste vara unik att det inte går att kommunicera. WhatsApp, Signal, Messenger osv. Valen är oändliga och man slipper låsa sig till en hårdvaruleverantör.

2 gillningar

Klart att det går utmärkt att kommunicera, om man vill.

1 gillning

Jag SMSar varje dag, många har nog iphone och de funkar utan problem.

Kör Googels SMS-app.

2 gillningar

Du fortsätter att slira lite på sanningen.

Googles lösning kräver att deras servrar använd för kryptering. Inte någon kan tycka det är bra. Apple har hjälpt till att fixa kryptering som inte kräver någon mystisk svart låda hos en enskild tillverkare på mitten där det eventuellt går att avlyssna trafiken, antingen blir det krypterat hela vägen mellan enheterna eller så är det okrypterat.

Operatörerna är inte inblandade i denna kryptering, det är ju det Apple säger nej till helt och hållet.

4 gillningar

Problemet är att det inte finns en tydlig kanal att kommunicera med. Messenger är också dåligt, WhatsApp är det bästa alternativet till iMessage jag hittat men det är inte riktigt samma sak. Det är ju inte alltid man använder reaktioner etc. Men helheten, det där med läskvitton, kunna dela filer alltså typ en PDF eller vad som helst, dela plats när det behövs, skapa omröstningar, skicka animojis, allt sånt är bara så mycket smidigare i iMessage än någonting annat. Dessutom synkar det bättre mellan enheterna, kan ju svara på iMessage/Facetime på telefonen/paddan/Macen.

Vad är det som skaver med whatsapp?

Jag kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad det är, men WhatsApp känns bara lite… off. Det är som att det inte riktigt smälter in, utan beter sig lite annorlunda än resten av systemet. Sen blir bilder och videos ofta sämre i kvalitet, och hela upplevelsen känns mer som ett verktyg än något naturligt sätt att kommunicera. Det funkar, men det känns inte lika genomtänkt som iMessage. Gillar inte riktigt heller hela Meta grejen.

Men som sagt, det är väl typ det bästa som finns att uppbåda när man måste kommunicera med någon som vägrar iPhone. Föreslog för tjejen att hon kunde ta min iPhone i höst, så köper jag en 18 Pro, men det förslaget sköt hon ner direkt. Hon vägrar byta från Samsung.

Du måste nog göra slut med damen. Det där går aldrig vägen.

3 gillningar

Nu är väl RCS framtaget av GSMA , gissar Google vait drivade , men långt ifrån ensamma …

//Daniel

När jag träffade min fru körde hon Windows och Android och vi bytte till Telegram (ja, jag vet att dom är ryskägda men tänkte inte på det för drygt 10 år sen). Den stora grejen var att kunna messa från datorn när vi båda var på jobbet men tycker det funkar precis lika smidigt som iMessages med att dela filer, reaktioner och allt det andra du nämner.

1 gillning

Haha faktum är att jag och hon sitter på Teams hela dagarna också.

1 gillning

Okej!
Tror jag förstår​:slightly_smiling_face:
Ja, whatsapp är nog trots allt bland det bästa i ett ”blandäktenskap” :smirking_face:

2 gillningar

Det får jag ge dig rätt för. Men oavsett så borde Google/ Apple / GSMA fixat detta för längesen