Jag kör e-sim i min och magic keyboard, sjukt smidigt när man reser.
Kan ju behövas i verkstan också, eftersom du har så slångsamt bredband där ![]()
Det räcker till det jag använder. Kan vara lite segt att uppdatera vissa programvaror men då kan jag ju göra det hemma.
Det här var intressant läsning.
Att skriva på en iPad utan fysiskt tangentbord är som att skriva utan fingrar. Är inte nice alls. Använder min iPad till film och serier innan jag ska sova och på resor. Det är allt ![]()
Har man iPad har man magic keyboard, sen gammalt.
Haha, minns du när alla skulle jobba på en iPad? Jag är skyldig.
Låter ändå som att jag inte skulle ha så stor användning av en padda då. Det som hade varit nice är väl 5G när man är på resande fot. Men det är ju typ 1,5 månad per år totalt, det är ju inte så att macen inte duger heller, mer bara nice to have. Hemmavid vet jag faktiskt inte riktigt vad jag skulle ha en iPad till. Funderar på att köpa en 11” iPad Pro M4, kan ändå få en 1TB 5G för runt 10k refurbed. Men samtidigt, väldigt onödig pryl ![]()
Håller inte alls med om att det skulle vara besvärligt att skriva på iPads tangentbord, det kräver en lite annan teknik än med ett fysiskt men det går minst lika fort och precist. Åtminstone för mig som skrivit på olika typer av tangentbord sedan tiden med skrivmaskiner.
Sådana här Linotype tgb för sättmaskin har jag också jobbat med.
Det finns inte en chans i helvetet (ursäkta svordomen) att det går lika fort att skriva på ett touchbaserat tangentbord som ett fysiskt tangentbord. Skriver man mycket, använder mycket specialtecken och så vidare så förlorar du massor av tid.
Dessutom kan man inte känna sig fram på ett tangentbord på samma sätt så blicken måste ned mycket mer på skärmens tangentbord än på ett fysiskt.
Personal preferences.
Nej det är det faktiskt inte, bara att växla till specialtecken kräver att man byter layout på digitalt tangentbord och letar upp det. På ett fysiskt så kan man kombinationen och kan skriva in den på några sekunder. Samma sak med att knappa siffror, går också betydligt snabbare på fysiskt.
Förutom när man går från Windows där alla tangentbordskombinationer funkar logiskt, till MacOS där man måste utöva fingerakrobatik för att åstakomma samma saker ![]()
Det skulle gå betydligt snabbare att skriva om det gick att svepa även på iPad-tangentbordet.
Det är betydligt enklare att trycka option + shift + M för att skriva citattecken (”) i macOS än i Windows, där det är alt + 0148. Tycker generellt att många tecken är lättare att skriva i macOS och iOS än i Windows.
Varför inte bara shift + 2 för "?
Det blir inte svenska citattecken med shift 2 =)
Har du inte svensk tangentbordslayout? För mig blir det samma tecken oavsett Shift + 2 eller shift + option + M
Har även inställt så här (default för svenska antar jag):
Aldrig tänkt på det, men det blir " på windows med Shift 2, annars blir det ”. Men vem gör ”, har aldrig sett det.
Jo den står på samma som du har men blir inte korrekt citationstecken ändå. Här är med shift + 2:
"
Och här är med Opt+shift+m:
”