Apple vs resten (2023)

Absolut. men att man var tvungen att logga ut ur icloud för att lösa det kändes väldigt långsiktigt.

Inte alls. Jag har fått logga ut användare från O365 via admingränssnittet, då det hänt något, att mailkontot är borta eller att systemet säger att dom redan är inloggade.

1 gillning

ok?....men nu pratade vi Mac. Förstår inte varför man måste ur icloud som är en helt annan sak för att lägga till ett jäkla mail konto.

1 gillning

Därför att allt hänger ihop via molnet.

Storebror måste ha koll. :slight_smile:

2 gillningar

Är det inte Windows som kräver att hemanvändare loggar in med ett Microsoft-konto nu för tiden? I macOS kan man fortfarande skapa ett lokalt konto.

1 gillning

Verkar inte så.

Det där är efter man redan loggat in med ett Microsoft-konto.

Internet Connectivity and Microsoft Accounts: Windows 11 Home edition requires internet connectivity and a Microsoft Account to complete device setup on first use.

nä. installade en virtuel win11 nyss och fick ingen fråga om sådant.

Du installerade kanske Windows 11 Pro?

Jo det var det iofs.

Jag har också 11 Pro och inget konto.

Tror enda sättet att skapa ett lokalt konto är att dra ut nätverkssladden.. Kanske inte är så längre dock. :=

1 gillning

Möjligt, använder Linux så har inte 100% koll. Ett annat trick verkar vara att bara inte ha någon nätverksuppkoppling vid installation så fungerar det med endast lokalt också.

Det gick men var inte enkelt. Gjorde det i höstas och följde en how-to på nätet. Hos MS hittade jag inget om det.

alltså....det var ju inte skitsvårt....man väljer bara "Add a user without a Microsoft account"
Kanske försvårt för mac användare?

EDIT: Windows 11 Home

2 gillningar

Så mycket var de fina orden och reklamfilmer värda :slightly_smiling_face:

Inte första användaren. Då fanns inte det där alternativet.

ok.. återkommer ska testa det också.

Du kan söka på problemet så hittar du både det och lösningen.