Apple vs resten (2023)

M.a.o. är inte Finder långsammare än File Explorer som du först skrev? Det är snarare en känsla du har uppfattar jag det som.

1 gillning

Strunt? Det ÄR ett uppenbart problem för mig, annars hade jag inte klagat över det. Huruvida det är en subjektiv känsla eller inte är irrelevant.

Jag gillar inte appen helt enkelt. Deal with it.

En genuin fråga nu, hur ofta är ni i filhanterare och varför?

4 gillningar

Vilket man kan. Alltså sitter du pratar strunt.

1 gillning

Det är ju ändå skönt att vi inte har en Photoshop VS resten tråd här. Då hade det slagit gnistor om skärmen. :rofl::rofl::rofl:

1 gillning

Jag var där nån gång 2013. Minns inte varför :wink:

Långt mer än vad jag skulle vilja, tyvärr.

Jobbar i kommunal verksamhet och pga EU får ju ingen offentlig verksamhet i Europa lagra personuppgifter i molntjänster från företag utanför EU (GDPR och Schrems II), så Apple, Google, Microsoft, etc går bort. Därför är vi av lag tvungna att använda filer i väntan på att EU och USA kommer överens eller att något företag från EU-land skapar en användbar molntjänst.

Väldigt sällan. Öppnar antingen filerna direkt i rätt program eller öppnar dem via Alfred.

Gäller det även om de har servrarna för molnlagringen i EU?

Japp, tyvärr. Det är väl delvis detta Schrems II-domen berör om jag fattat det rätt. De amerikanska techbolagen ville gå runt detta med flyttade servrar eller EU-registrerade dotterbolag men det gick inte igenom. Så länge inte EU har garantier att amerikanska myndigheter inte har rätt till uppgifterna i framtiden så är läget låst.

Gäller även tjänster från tredje land som används av företag från EU, exempelvis Azure eller AWS.

NOT: Gäller inte bara USA utan alla ”tredje land”. I fallet Kina och Ryssland är det lätt att gå på EU:s linje…

2 gillningar

Samma här. Söker efter det mesta, finder används när jag ska kopiera eller flytta något

För att inte tala om integration med Onedrive i utforskaren

När jag läser den här tråden så dyker det här klippet upp i huvudet,

Som @RolexJocke brukar säga, jag hittar ut själv!

4 gillningar

Nästan varenda gång jag ska öppna ett dokument i jobb eller privat. Då räknar jag också en mapp som jag har på skrivbordet/iCloud/OneDrive som att att använda filhanteraren.

Vore det inte mer konstruktivt och trevligt i själen att i så fall visa hur man går tillväga i stället för att vara dryg och avfärda det jag skriver som strunt?

Märkte att det går att göra så i default med gallerivyn, som jag aldrig använder. Vill kunna göra det i listvyn.

Så här ser det ut för mig i listvyn

Skärmavbild 2023-07-17 kl. 19.43.14

och i gallerivyn

Skärmavbild 2023-07-17 kl. 19.50.02

Bara för jag är snäll och glad i själen, idag.

Där finns hjälpen. (Kör ej MacOS själv så hittade denna länk.)

1 gillning

Denna tyckte faktiskt jag var lite små rolig :slightly_smiling_face:

1 gillning

:+1:t3::joy::joy::joy:

Använder både Mac och PC på jobbet och jag tycker att Microsoft Remote Desktop-klienten är bättre i macOS. En del andra verktyg som jag saknar däremot.

Ser inte de klienterna exakt likadana ut?... Och har exakt samma funktion?.