Förklara för mig vad du menar..
Du vet väl att du kan ändra presentationen i Finder?
Jag använder aldrig mappvyn
Svarade du till mig nu?..
Jag har inte använt Mac med de nya M chipsen, så hur det funkar vet jag inte. Bara kollat lite i butik och testat.
Men svårt att jämföra med Windows rakt av. Beror på hårdvaran också.
Har man en dator med Intel av den elfte generationen eller den senaste tretton?
Finns många variabler som avgör hur snabbt det känns.
Använder mest mac men har även en jobb-PC. Just hastigheten i Finder kontra PC har jag nog inte alls reflekterat på. Vad är det du syftar på? Tiden det tar att kopiera en fil eller UI:t i största allmänhet? Skulle vilja testa något så jag fattar vad du menar…
Varför måste du antyda att dom som gillar macOS knarkar? En väldigt onödig och provocerande kommentar.
Allting beror ju på vad man ska använda burken till. Jag använder enbart Windows, då hela vår infrastruktur på jobbet är uppbyggt kring Windows. Generellt anser jag att Windows funkar bättre om man ska administrera andra Windows klienter. Såna saker som VPN och RDP och sådant fungerar generellt sett bättre från Windowsdator till windowsservrar etc. När det kommer till mobil, tycker jag iOS funkar bäst, då jag är djupt rotad i Apples ekosystem med iCloud, iMessage, Apple TV etc. Privat använder jag knappt en dator alls, dator för mig är ett arbetsverktyg.
Ja. Eftersom du visa bild på Explorer i listvy och Finder i mappyv
ok. Jag försökte förstå vad @Smirf menade bara...
Det var nog snarare svampar iblandat när du skrev detta inlägg? ![]()
Varför måste människan försvara sina inköp och ägodelar fanatiskt när de ifrågasätts? ![]()
![]()
![]()
Tror inte man måste det. Däremot måste man påpeka direkta felaktigheter. ![]()
Handlar inte om att försvara. Om jag tex säger att Rolex suger skulle inte du vilja veta anledningen eller alla fall en motivationen till varför jag har den uppfattningen?
Det finns många som tycker Rolex suger men det går inte jag upp i varv för. ![]()
![]()
Det är ingen som ”går upp i varv” här utan bara ställer motfrågor ![]()
Hela denna tråden handlar om "att gå upp i varv". ![]()
![]()
-
Säg i fall du markerar 10 stycken filmklipp och vill veta hur stor de är tillsammans. I utforskaren ser jag det längst ner i fönstret, medan jag i Finder måste högermarkera och välja "Visa info".
-
I Utforskaren har du fler alternativ i vyfönstret än i Finder.
-
Jag har för skojs skull suttit och klockat med tidtagarur hur snabbt det går att klicka igång utforskaren och finder för att sedan komma ned till en specifik mapp i strukturen som är snarlik på de bägge systemen. Där är det faktiskt jämnt skägg. Men med tanke på att Windowsburken är från 2014 och har en betydligt långsammare systemdisk än min Macbook Pro så känns det sisådär.....
-
Sedan föredrar jag hur Utforskaren ser ut och fungerar. Det är förvisso subjektivt
-
Varför ska det vara så himla känsligt att kritisera Apple? Jag använder oftast Appleprodukter själv, men råkar föredra utforskaren i Windows.

Anledningen jag försvarade Apple var för du pratade strunt.
Sen är det fritt fram kör vad man vill.
Det finns alternativ. Inte samma metod som för utforskaren men du behöver inte högermarkera för att visa info
Vissa saker är smidigare i windows, andra i MacOs
Finder är det som jag stört mig mest på efter att jag switchade över från Windows till Mac 2006. Men är samtidigt inte något fan av Utforskaren heller. Finns ju alternativ till båda om man lägger mycket tid på just filhantering.
Detta test du utfört förstår jag dock inte riktigt, det känns ju mer som att det handlar om hur snabbt man hittar i respektive mappstruktur och hur snabb man är på att klicka. Försökte mig på ett liknade test på den Windows- repsektive Mac-dator jag har tillgång till och upplevde inte att det var någon hastighetsskillnad i detta hänseende, även om jag överlag upplever Windows-datorn som segare. Båda datorerna är från 2020.