Skulle Samsung gå under så blir det ingen iPhone. Du firar din favoritpryls undergång ![]()
Det finns andra som skulle ta över halvledarna och skärmarna.
Varför fira?
När det gäller skärmar, inte i den mängden som Apple behöver. Apple försökte men fick krypa tillbaka då de kinesiska BOE inte höll måttet och LG har inte tillräcklig kapacitet. Men Apple kämpar med BOE och hoppas att nästa år de kan leverera minst 20 procent. Återstår att se om BOE klarar det. Dock gör det iPhone mer kinesisk än tidigare vilket i mina ögon är en försämring att bli beroende av kinesiska företag
Här en länk som är intressant i ämnet
Det kan jag iofs hålla med om
Min tanke är annars mest att så länge som det inte råder produktionsöverskott så kommer någon gå in och ta över produktionsapparaten
Men jag tror inte att Samsung försvinner inom kort
Hela denna tråden är ju lite av ett skämt så inget att ta på så stort allvar. Vi gnabbas och retas lite.
Samsung försvinner inte i det närmaste och först får nog i sådana fall mobil divisionen stryka på foten. Men det Samsung idag levererar till iPhone är ju minnen och skärmar. Skärmar har vi diskuterat men minnen ville ju Apple istället köpa från kinesiska Yangtze Memory Technology (YMTC). Men de riskerade att hamna på USAs svarta lista så då var det att gå tillbaka till Samsung.
Apple vill nog helst skippa Samsung helt då Samsung utnyttjar situationen och tar ruskigt bra betalt. Men då blir fler komponenter kinesiska
Tror det blev kostsamt för Samsung med Qualcomm processorer i mobilerna. Misstänker att de kommer gå tillbaka till Exynos igen när tiden är mogen.
Men Samsung är så stort företag och inte riktigt jämförbart med Apple. De gör allt från tvättmaskiner till mikrovågsugnar.
En annan intressant trend. Japan har ansetts som ett iPhone land länge.
Men Google har haft stora framgångar med sina Pixlar där:
Japan Surpasses US to Become Biggest Contributor to Google’s Smartphone Shipments (counterpointresearch.com)
Tror ändå det är bra, håller Apple på tårna så att säga. Sen Huawei försvann har man inte känt att de har haft nån konkurrent på allvar förutom Samsung då.
Såg något intressant
Så man kan inte bara sätta en sladd mellan två apple-produkter och bara dra över bilderna?
Istället måste man köpa en tredje apple-produkt.
Bra gjort av apple att ha kunder som ställer upp på den girigheten.
Jo man kan det. Handlar om handhavande fel med största säkerhet. Eller om man har aktiverat iCloud bildbibliotek och optimerad lagring finns inte alls bilder fysiskt på enheten utan i iCloud. Då gör man på annat sätt. Mycket information som saknas från frågeställaren ![]()
Normalt sett behöver du inte ens en sladd, man använder AirDrop. Snabbt och smidigt🙂
Sitter med min Windowsburk för första gången på riktigt länge. Det som slår mig är hur mycket bättre Utforskaren är än Finder i Mac OS.
Det är snabbare, gränssnitt är mer logiskt, du har fler alternativ på hur ett innehållet i en mapp ska vara strukturerad och du ser mer information direkt i fönsterna, som t.ex. total storlek på innehållet i en mapp.
Finder är med god marginal det jag stör mig mest på i Mac OS.
Håller med, tycker macOS allmänt är laggigt jämfört med Windows. För att inte tala om en likvärdig maskin som kör Linux, då är både macOS och Windows segt. Så jag kör Linux (Manjaro) på min desktop sen två år tillbaka, adrig varit snabbare. Allt bara funkar.
Finder är kasst oavsett vad man jämför med. ![]()
Det lustiga är att min Windowsburk har 10 år på nacken och min Mac kör Apple M1.
macOS är segt i UI:t, förutom om man är Apple-frälst möjligen då kanske man tycker att det är världsbäst och snabbast, förmodligen svampar inblandat.
Total storlek går få på alla mappar.
Koll på läget innan man ska gnälla.
Kan du/ni @Smirf visa ett exempel på vad som är segt? Min far kör PC på ny hårdvara och jag anser känslan är horribel.