Prova.
Det här var en nyhet på olika Apple-sajter nyligen. Apple har balanserat säkerheten så här just för att många glömmer lösenordet till sitt Apple-ID och behöver ha ett enkelt sätt att nollställa det.
Ja, eller något annat verifieringssätt.
Provade och enda skillnaden på Android är att man måste bekräfta på något sätt och då kan man få ett mejl eller sms till mobilen som man redan har tillgång till. Inte så stor skillnad.
Ok.
Man får hålla koden till mobilen säkert dold och ännu hellre använda Face ID eller motsvarande.
Har du koden så spelar FaceID noll roll. Vilket väl framgår av videon och är en del av problemet.
Så ja, knappa in koden gömt om du har en iOS-enhet. ![]()
… eller Android-enhet.
Eller hur.
![]()
Så slutsatsen blev dela inte din kod med främlingar?
Fint.
Jag orkade inte se YT videon. Var det alltså att någon såg pinkoden och tog sig in den vägen?
Fattar inte riktigt korkad som jag är, skulle några prickar på skärmen avslöja lösenordet?
Jag vet att det kan vara jobbigt. Men då är det inte heller intressant att veta. ![]()
Bara att cirkulera. ![]()
De ser tangentbordet och vilka siffror du trycker på.
Gäller väl allt med knappsats, som dörrar mm?
Personligen gillar jag Touch-Id bäst dock.
En tips är att köra med en alfanumerisk kod istället för en sifferkod. Svårare för någon att se vad man knappar in.
Eller läsa inlägget efter…
Spotify
gråter ut igen. Visst, konkurrens är bra, men att det så ofta är ett företag som började med att skinna musikmakare på sina pengar, som igen gnäller, får mig ta än mer avstånd från Spotify.
![]()