Apple vs resten (2021–2022)

Tyvärr så stämmer inte det längre. Samsung tog tag i detta för några år sedan och uppdaterar allt från lågbudget till vikbara flaggskepp på löpande band.

https://security.samsungmobile.com/workScope.smsb

Sent ska syndaren vakna

Ungefär som att Apple sugit ut och suger ut sina kunder fortfarande :wink:

Samsung har historiskt sett alltid kopierat andra så det är ju bra att dom kopierar när det gäller säkerhet. Synd bara att det ska ta så lång tid.

Samsung må ha kopierat iPhone för 10 år sedan men de senaste 4-5 åren har Samsung legat i absoluta framkant och leder idag den mobila utvecklingen. Samsung bygger de bästa TV och bland de bästa mobilerna. Sedan säljer de sina innovationer till andra leverantörer såsom Apple tex. Måste vara jobbigt för dig att Apple och på ett sätt Samsung är beroende av varandra

Inte alls för jag har tillgång till det absolut bästa ekosystemet. Något bara android och Windows användare kan drömma om. Något dom försöker kopiera och komma ikapp.

Stämmer väl fortfarande enligt sidan du länkar till.
Fyra år för de flesta telefonerna och fem år för några få utvalda.

Ja det är så. 4 till 5 år säkerhetsuppdateringar vilket är fullt tillräckligt. Mobilen slutar ju inte fungera efter det.

Sant att den inte slutar funka men man bör inte använda en oskyddad telefon. Det är en sak att man inte släpper uppdateringar till nya versioner av Android men säkerhetsuppdateringar bör släppas under större delen av en telefons levnadstid. Men en Samsung kanske inte håller så mycket längre än 4-5 år. :man_shrugging:

1 gillning

Apple har ju längre support helt klart. En Samsung S8 som är snart 5 år fick sin senaste säkerhetsuppdatering i november. Det får jag säga är inte dåligt. Vilka iPhone får inte IOS 16?

Fast nu blandar du säkerhetsuppdateringar med ny version av OS?

2 gillningar

Exakt. Säkerhetsuppdateringar kommer fortfarande till exempel till min fars iPad Air som snart är 9 år gammal.
Där utklassar Apple alla!
Och det beror ju på att Apple inte har lika många olika enheter i sin portfölj och dom kör egna chip.
Dom har liksom full koll på sitt system.

4 gillningar

Kanske men säkerhetsuppdatering är ju livslängden av enheten. OS uppdateringar har med nya funktioner att göra i Android världen. Tex fick barnens A52 häromdagen Android 12 med One UI 4 och direkt efter säkerhetsuppdatering.

Imponerande helt klart :slightly_smiling_face:

1 gillning

Det som förbryllar mig lite är att tex Bank ID har som krav lägst Android 6 Marshmallow som kom 2015 och IOS 12 som kom 2018.

Det är för att Android-användare är sämre på att uppgradera så de måste ha stöd för äldre Android-versioner.

Nja inte användare utan tillverkare som i sådana fall slutar stödja. Men Bank ID tycker tydligen det är okej att använda en Android mobil som inte får säkerhetsuppdateringar längre men använda Bank ID

Nej en enhet går fortfarande att använda efter säkerhetsuppdateringar slutat komma.

1 gillning

Ja det är klart men ju länge utan säkerhetsuppdatering ju större risk att något kan hända