Jag efterfrågar inte lågpris. Jag efterfrågar att uråldriga produkter kapas, för att inte späda ut och sänka värdet på de nya produkterna.
Med det sagt tycker jag AVP kostar mer än det smakar. Jag är inte brydd om att det ska vara billigt, men prisvärt.
Jag vill inte att Apple ska bli nya Bang Olufsen. Jag tycker inte att det är en konst att göra svindyra produkter som är bra. Alla företag kan göra en bra högtalare för 100 000 kr.
Apples bedrift är att göra bra produkter som är premium men ändå prisvärda sett till det du får, och som de kan producera i 100 miljoner ex.
Vi är ju ganska OT nu men hela idén om hur produktportföljen ska se ut är ju intressant. Apples gamla bra-bättre-bäst i varje produkttyp är ju tilltalande i sin enkelhet men kanske inte går att omsätta i praktiken längre.
Jag tror vi alla är överens om att Apple är premium och inte ska göra ‘lågpris-produkter’ men dom söker ju ända att bredda portföljen något och skapa instegsmodeller, ofta med psykologiska prispunkter (t.ex. en laptop under tusen dollar). Då blir frågan om hur man gör det och det billigaste och enklaste sättet är naturligtvis att fortsätta att sälja gamla modeller, AW 3, Macbook 13”, tidigare generationers iPhone. Det andra alternativet är ju att ‘packa om’ en äldre modell i ny ‘förpackning’, iPhone 5C, AW SE etc. Jag gillar den andra varianten bättre men har förståelse för att Apple väljer den första. Ibland går det dock lite för långt och dom fortsätter att sälja en produkt som väldigt tydligt är föråldrad och rent av undermålig.
Min känsla genom åren är att Apple låter en produktkategori bli lite stökig och sen städar upp den när tillfälle ges. Hela kategorin Mac har ju varit stökig och oklar men nu är den tillbaka till bra-bättre-bäst mer eller mindre. iPhone är ok medan iPad är rätt rejält oklar.
Tänker att de har kvar en äldre produkt som säljer tillräckligt bra. Kanske också att de ser att många fortfarande använder den äldre produkten, och att det kan vara ett incitiament till att ha kvar den i utbudet.
Jag förstår som sagt varför Apple väljer att göra det men personligen föredrar jag att man drar nytta av tidigare utveckling men stöper om i ny form.
Bilbranchen som du tog upp är ju ett bra exempel på det. BMW utvecklar ny teknik för 7- och 5-serien som så småningom hamnar i 3-serien (deras instegsmodell) men man lanserar ändå kontinuerligt nya årsmodeller och face lifts på 3-serien snarare än fortsätta att sälja förgående års modeller.
Omkring 150 3D-filmer ska finnas redo för en rumslig upplevelse med Vision Pro när den släpps.
Disney Plus är en av streamingtjänsterna som kommer att erbjuda 3D-material med en biograf-upplevelse som tagit inspiration från El Capitan Theatre i Hollywood. Apple lovar dynamiska appar och 3D-material från tjänster som ESPN, NBA, MLB, PGA Tour, Max, Discovery+, Amazon Prime Video, Paramount+, Peacock, Pluto TV, Tubi, Fubo, Crunchyroll, Red Bull TV, IMAX, TikTok och MUBI. Netflix lyser med sin frånvaro men Apple lovar underhållning från sina egna appar som ett litet plåster på såren.
Apple TV+ kommer att ha 3D-filmerna Alicia Keys: Rehearsal Room, Wild Life och Prehistoric Planet Immersive från Planet Earth-skaparna. Det kommer finnas 3D-filmer tillgängliga att hyra eller köpa i Apple TV-appen och om du äger någon av dessa sedan tidigare så uppgraderas de automatiskt.
Några av filmerna som kommer att finnas tillgängliga för 3D är Avatar: The Way of Water, Dune, Spider-Man: Into the Spider-Verse och The Super Mario Bros. Filmen. För närmare 50 000 kronor får vi hoppas att sättet konsumera underhållningen lever upp till den prislappen. Men det känns tryggt att veta att det kommer att finnas ett rejält bibliotek av underhållning som ständigt växer i takt med att Vision Pro blir mer tillgänglig (billigare…).
Jag har sett väldigt lite film/tv på mitt HTC Vive, Oculus Go, Steam Index eller Meta Quest 2.
Tyngden gör sig mycket mer påmind när man sitter och slöar än när man spelar något spel och rör på hela kroppen.
Rent praktiskt är det en väldigt pillrigt och knepig produkt. Gjord för singelkillar utan familj.
Har ni läst om köpupplevelse? En säljare behöver förklara hur den funkar i 30 minuter, hur den ställs in för att passa huvudet, fixa eventuella linser osv.
En uppförsbacke minst sagt. Och då har vi inte ens nämnt priset.
Blir nog bra om 2-3 generationer när Apple själva vet vad den ska användas till.
Skall bli intressant och se hur det går för alla som försöker beställa men inte bor i USA. Har hört en del olika lösningar som folk har för att komma runt.
Federico Viticci lyckades i alla fall genom att låna hans kollega apple-id och använda VPN.