Apple tar bort Fortnite från App Store och därmed möjligheten att spela på iPhone & iPad

Det där har vi gått igenom många gånger innan @pao . Här yrar du i nattmössan.

Det är miljoner, per dag.

Okej då kan du ju motbevisa detta
17 procent av alla appar på App store är typ Fortnite med in app purchase. 7 procent av Fortnites pengar kom från Apple. Hade Epic varit kvar så hade det naturligtvis varit mer pengar men ingen katastrof. De som verkligen vill spela Fortnite går väl över till andra plattformar. Samtidigt betalar ju Epic mycket pengar till de som äger plattformen

Jag tänker inte lägga en sekund mer på att hämta data för att göda denna diskussionen. Jag har sedan tidigare presenterat massor av data kring hur mycket pengar Fortnite på iOS genererade och därmed vilka stora förluster Eric gör.

Om du vill ta del av denna datan, upp till dig.

@erik Skulle nog inte gått i från kamrerjobbet.

Från sajten:
image

Apple har vunnit sin senaste rättstvist mot ”Fortnite”-utvecklarna Epic Games, men tvingas ändå öppna upp för externa betalningslösningar.

Det tidigare domslutet fastställdes i en federal appellationsdomstol som höll med om att Apple inte “driver monopol enligt federal eller statlig antitrustlagstiftning”. I ett uttalande till 9to5Mac kallar Apple beslutet för en “övertygande seger”. Men påpekar även att de motsätter sig domstolens beslut om att Apple inte kan förbjuda utvecklare från att använda egna betalningslösningar.

Rättstvisten startade när Epic Games kringgick App Stores policy och lade till direktbetalningslänkar i spelet ”Fortnite” på iPhone. Enligt domslutet så måste Apple öppna upp för utvecklares egna betalningslänkar i appar. Det fastslogs även att Apple inte måste tillåta konkurrerande app-butiker på iOS.

Via: 9to5mac

Från sajten:
image

Den sista glöden mellan Epic Games och Apple ligger och pyr när den sistnämnda ser ut att komma ut på andra sidan som vinnare – igen.

Senast som frågan om App Store togs upp i en rättegång mellan Epic Games och Apple så löd beslutet att Apple skulle behöva öppna för andra betalningssätt. Med andra ord skulle utvecklare kunna länka till egna hemsidor för betalning inom appar. Precis på det sättet som Epic Games gjorde 2021 när hela den här soppan startade. Men Apple såg till att överklaga och kunde avvakta 90 dagar från och med juli med att ändra i App Store.

När frågan nu hamnade i USA:s högsta domstol så ansåg de att Apple kan behålla sina regler gällande betalning. Det är oklart om de där 90 dagarna fortfarande tickar på sedan juli eller inte. Men hur det än går så har Apple redan säkrat upp så att de har rätt till en stor del av kakan även vid betalningar utanför App Store – helt utan ansvar. Det har även ryktats om att Apple kommer att tillåta konkurrerande App Stores från tredjepartsutvecklare på iOS redan nästa år.

Via: The Verge

Från sajten:
image

Med tillåtelse till alternativa app-butiker så kommer Fortnite tillbaka genom Epic Games Store.

Frågan är inte längre om det kommer andra app-butiker till iOS inom kort – snarare hur många? Epic Games har åtminstone meddelat att de tänker släppa sin egen senare i år. Det var i augusti 2020 som Fortnite togs bort från iOS efter att Epic Games öppet kritiserade och utmanade Apples avgifter för köp inuti appar.

Fortnite will return to iOS in Europe in 2024, distributed by the upcoming @EpicGames Store for iOS. Stay tuned for details as we figure out the regulatory timeline. We'll continue to argue to the courts and regulators that Apple is breaking the law. https://t.co/MHh6EGVinC

— Epic Games Newsroom (@EpicNewsroom) January 25, 2024

När det numera tillåts andra app-butiker och appar med egna betalsätt utan några större avgifter så är det dags för Fortnites återkomst i EU.

Via: Macrumors

utan några större avgifter

Vad betyder detta?

För det är ju vid det här laget ganska känt att Apple kommer ta in pengarna med andra avgifter istället.

"Utvecklarna av butikerna för alternativa appar måste betala en ny avgift på 0,50 euro per år och installation, för nedladdningen av själva den alternativa appbutiken."

Ok, känns som en väldigt udda summa.

De kommer bara tillbaka till iPhone. Tror att de flesta som spelar den typen av spel hellre skulle spela dem på iPad.

Jag spelade tidigare på min iPad och endast den. Funkade kalas tillsammans med PS-handkontroll.

Men nu kommer Fortnite väl endast bli tillgängligt via sideload, eller?

Ja, och ”sideload” kommer bara till iPhone.

Ah, ok. Skulle aldrig få för mig att använda någon annan AppStore hur som helst.

2 gillningar

På min dator har MS Store (som kommer med OSet)
Sen använder jag utan att världen går under följande "AppStores"
Steam
Epic Launcher
Ubisoft Connect
EA App
GOG Galaxy

Ungarna har äver Riot Launcher och har S I D E L O AD A T (läskigt) program som håller koll på LoL karaktärer.

Har ni Appleanvändare absolut inget kritiskt tänkande utan måste ladda ner varenda suspekt program ni hittar på nätet (om ni hade kunnat)

3 gillningar

Vill bara slippa öppna fem olika appar för att installera appuppdateringar och uppdatera mina betaluppgifter på flera olika ställen när jag får ett nytt bankkort.

Wow…

Kanske kan vara så att man anser att man besparar sig potentiella problem och anser att man minimerar riskerna på sin mobila huvud enhet?

But hey, bad vet jag…jag är väl bara en Apple-användare som saknar kritiskt tänkande :blush:

Just nu fightas jag med Ubisoft om Farcry 5 köpt på Steam som vägrar starta för den inte accepterar användaruppgifterna som vi är inloggade med på Ubisoft Connect. Supporten har inte svarat på 5 dagar.

1 gillning

så va tror vi , när 17.4 släpps skarpt så kommer de att ladda ner de ?

Vilka kommer ladda ner vad?