Apple tar bort Fortnite från App Store och därmed möjligheten att spela på iPhone & iPad

Från sajten:
image

Det går inte längre att ladda hem Fortnite till iPhone och iPad, detta efter att Apple reagerat på Epic Games beteende.

Fornite-skaparna Epic Game började nyligen uppmana sina användare att köpa tillägg i spelet direkt via Epic Games i stället för att gå via in-app-köp, detta gällde båda Apples App Store och Googles Play Store. Detta gillades inte alls av Apple som helt enkelt slängde ut det så populära Fortnite från sin butik.

Detta gör att det inte längre är möjligt att installera det på någon iOS-enhet om du inte redan äger det.

Epic Games gjorde i vad som kan definieras som en fuling, de förberedde apparna så att de kunde meddela sina användare att gå omvägen till Epic Store men utan att aktivera funktionen. När väl uppdateringarna var utrullade på användarnas enheter så aktiverades det.

Det är lätt att förstå att Apple blev upprörda över detta beteende, det är inte heller tillåtet för några appar i Apples App Store att uppmana användare att ansluta sig till eventuell betaltjänst utanför Apples ekosystem.

Sedan tidigare provade Epic Games att distribuera Fortnite utanför Google Play Store för Android just för att slippa betala Google den 30-procentiga avgift som även de tar för in-app-köp.

Fortnite är gratis att ladda hem men finansieras genom att användarna köper nya kläder, diverse prylar och danser.

Apple säger till New York Times att man har som mål att jobba ihop med Epic Games att lösa situationen. Vi antar att det betyder att Epic Games for krypa till korset och acceptera reglerna.

Epic å sin sida verkar förberedda och har till och med gjort en parodi på den reklamfilm Apple gjorde mot IBM på 80-talet.

Uppdarerat: 2020-08-14 – Nu har även Google tagit bort Fortnite från Google Play Store.

Verkar som att Epic Games inte klarar sig på de typ 4000 kronor som bara min son putsat in i det spelet.


:scream::scream::scream:

Jag kan fortfarande spela det och skulle det ta stopp så hade jag blivit irriterad. Epic tjänar pengar som gräs på detta spelet och att kunna nå ut till miljontals spelare på ett väldigt enkelt sätt, det kostar så klart. Att böla om det, är enligt mig att inte bry sig om sina kunder utan endast om sin revenue (som nu blir lägre när spelet inte längre är åtkomligt i App Store för alla iOS-användare).

Jag kan inte se något annat scenario än att epic lägger ner detta tramset.

Så kan det gå när man inte följer reglerna.

Jag har aldrig riktigt förstått Apples regelverk när det kommer till appstore? Att detta är en fuling från Epic och att Apple vill sätta ner foten förstår jag. Men, om jag laddar ner exempelvis storytells app och försöker att lyssna utan ett abonnemang så uppmanas jag att skaffa ett via storytells hemsida, vilket tydligen är korrekt enligt Apple.

Kan de va prisskillnaden då ?

Okej att man åker ut när man inte följer reglerna.
Men förstår att företag blir sura när de ska ge bort 30 procent av inkomsterna till Google eller Apple.
Visst behövs det personal att driva en app-affär men 30 procent känns ocker.

Är det inte så att det är lägre (15%) på prenumerationer efter första betalningen som Apple och Google tar?

Google har också kastat ut dem nu.

Jo men Fortnite är in-app-köp.

Det är förbjudet att länka - verkar inte vara förbjudet att informera om att det finns en webbsida.

Så om Epic ger ut en gratis app och uppmanar kunderna att göra alla inköp via webbsida så är det okej ?

Fortnite är ju gratis och det som köps in är V-Bucks. Om Epic meddelar att sådana inte kan köpas direkt via appen så är det ok ja. Det verkar vara en väldigt tunn linje exakt hur man utrycker sig dock.

Samtidigt som företagen vill göra det så enkelt som möjligt att köpa. Hur många har inte funderat på att köpa något och sedan klickat hem det bara för att det var två klick kvar tack vare klarna istället för att hämta kreditkortet och behöva knappa in siffrorna. Detta vet företagen och försöker hela tiden minska de där små små ”hindren” från att köpa. Det spontana köper är helt enkelt ledstjärnan.

Men precis - enkelhet äter upp 30% av marginalen.

Är det prenumeration är det bara första året, sedan är det 15%.

Och det är väl inte helt orimligt att det företaget som byggt upp denna enkelhet och upprätthåller trovärdigheten för den tar en del av kakan. Utöver att de faktiskt äger hela tjottaballongen.

Skulle verkligen inte förvåna mig.

Helt enig med dig, detta är riktigt illa agerat av Epic.

Dessutom vrider det sig i magen när man ser hur de själva målar upp sig som lilla David i fighten mot Goliat, även hjälpa visuellt av deras egen smutskastningskampanj i form av deras 1984-video, och att de bl a säger sig ta fighten för deras användares skull.

Finns ett ord för detta - B-U-L-L-S-H-I-T. De tjänar miljoner och åter miljoner på appen och de gnäller för att de tycker att de ska tjäna ännu mer. Århundradets hycklare.

3 gillningar

Miljarder min vän, miljaaaaarder.

1 gillning

Ok, missade säkert några nollor men ja :slight_smile: Poängen kvarstår, vidrigt är det.

2 gillningar