Apple tar bort Fortnite från App Store och därmed möjligheten att spela på iPhone & iPad

Vad är det jag inte förstår?
Varför ska man inte kunna logga in med Apple på epic? Varför ska det krävas att tjänsten man vill logga in på finns i apple’s appstore?

Vad är detta, Twilight Zone? :smiley:

Om man inte kan spela spelet längre, varför behöver man då kunna logga in i spelet med Apple-login? Ingen poäng alls.
Spelet finns inte i AppStore, således behöver ju inte Apple tillhandahålla sin egen login-procedur till aktuellt spel.

Det är ju ”bara” en inloggningstjänst. Om folk har använt den tjänsten till att skaffa ett konto på exempelvis epic och sen försvinner epic från appstore. Ska då mitt konto behöva försvinna?
Jag kan ju fortfarande spela på andra ställen och jag kan använda safari för att logga in på mitt konto (nu verkade det inte gå på just epic, men det va bara ett exempel).

Så länge Apple tillåter den webbsidan att använda “logga in med Apple” ja. Det kan ju närsomhelst blockas av Apple när dessa känner för det av godtycklig anledning.

Just biten med ”känner godtycklig anledning” känns inte bra. Jag vill kunna lita på att min inloggning/konto finns kvar och att jag kan använda tjänsten även om Apple får för sig att de inte gillar företaget i fråga.

Precis, så lika bra att skapa eget konto för tjänster så man inte är beroende av en tredjepartslösning, oavsett om den heter Apple, Google eller Facebook.

Användaren får väl ta ansvar för vad den själv gör? Om Apple väljer att ta bort den autentiseringsmöjligheten så får man ju ordna sitt konto innan.

Skulle man ha skapat sitt konto på traditionellt sätt, som är brukligt, så spelar ju Apples autentiseringstjänst ingen roll.

Exakt, så bör man ju alltid göra.

1 gillning

Yep, så gör jag iaf och så har man en lösenordshanterare för att hålla koll på grejerna. :slight_smile:

Precis. Det är rätt sätt att hantera sina konton och det borde alla ha greppat 2020, kan jag tycka. Om man inte gör så, ja då gäller det att vara ännu mer om sig och kring sig för att inte stöta på problem.

Vitsen med en sån här kontohanterare är ju att det ska vara säkert och enkelt att använda. Jag tror även väldigt många välkomnar apple’s version som även har en integritets aspekt som är väldigt bra.
Men ska Apple ha kvar användare av tjänsten så kan de ju inte bara slänga ut tjänster som de inte gillar. Och det är det jag menar med att de skjuter sig i foten om de gör det. Då kommer folk att lämna till andra alternativ.

Bäst ur integritetssynpunkt är att inte använda Apple/Google/Facebook eller annan tredjepartslösning för att registrera sig på random sida. Anser det rätt viktigt att man själv har kontroll över sådana saker och inte överlåter det till någon annan, där man har noll kontroll.

1 gillning

Spot on.

Dessutom är ju läget med Fortnite ganska speciellt, det är ju inte så att Apple släcker denna möjligheten kors och tvärs när de känner för det.

1 gillning

Så är det såklart, bakgrunden känner vi ju till. Men inloggningar vill iallafall jag ha kontroll över, skulle aldrig överlåta det på någon annan.

Samma här.

Absolut, jag håller med dig i sak.
Men alla vill inte sätta sig in i om man ska använda den ena eller den andra tjänsten och denna från Apple är tillräckligt bra både ur säkerhets och integritets-hänseende.

Så jag tycker ändå att Apple behöver vara försiktig med hur de hanterar detta ärende. Skulle de slänga ut epic från tjänsten så kommer de tappa en del förtroende. (Kanske bara kortsiktigt och troligtvis bara från en mindre grupp människor)

Den gruppen personer är med största sannolikhet nördar som oss. Gemene man dvs den stora massan bryr sig inte.

Ja, “vanliga” användare kommer säkert bli påverkade på ett eller annat sätt tids nog, det är så Aftonbladet-artiklar skapas, typen “höga telefonräkningar utomlands”. Individuellt ansvar bör vara ett ämne i grundskolan.

1 gillning

Såvida lösenordshanteraren inte går i graven :slightly_smiling_face:

Skulle det hända så har man fortfarande sitt konto hos tjänsten och kan nollställa sitt lösenord.
Spaghettimonstret kan också komma och förgöra jorden, då blir det jobbigare.

2 gillningar