Apple släpper uppdaterad Apple TV-modell

Vi har svårt att hitta fjärren ibland, törs inte tänka på adaptern..:sunglasses:

Känns som Apple är i otakt på riktigt nu. Ipad och Fjärren får USB-C medan iPhone behöll Lightning. Blä...

2 gillningar

En del av premiumupplevelsen, tydligen. :wink:

Att i flera år dra ut på perioden av dubbla kontakttyper bland sina egna produkter är svårt att förstå logiken bakom.

2 gillningar

Jo men det är ju det korrekta. Lightning är på sista åren nu innan tekniken dör ut.

Men pennan till iPad:en laddas med lightning och i stället för att uppdatera den släpper man denna hiskelig adapter som man lär tappa bort på två röda sekunder.

1 gillning

Svårt att se någon praktiskt skillnad. HDMI 2.0 stödjer 4K 60 Hz och jag kan inte tänka mig något material på Apple TV som kommer gå över det behovet.

Anledningen att det överhuvudtaget är HDMI 2.1 är för att man måste använda HDMI 2.1 då 2.0 är utrangerad.

Inte två laddare - men laddare med flera utgångar. En lightning i denna samt två USB-C-kablar och du är hemma. Du kan till och med ladda datorn.

Ett kundvänligt beslut hade varit att byta på iPhone i år när de ändå tagit det beslutet på dessa produkter. Sitter och funderar på om det är medvetet eller mer att saker har snubblat till sig. Som du vet är jag ju inne på att det ganska sällan finns de där stora planerna i enskilda delar. Det är ganska mycket slumpen som styr. Fast tveksam till att laddkontakten är en detalj i detta sammanhang.

Det hade det - men plattformen verkar inte hunnit bli klar utan det blir iPhone 15.

1 gillning

Men visst är det surt at behöva köpa en laddare och att behöva ha två sladdar? Jag inser utmaningarna i att skifta kontakt. Men för egen del blir det ju ingen ny Apple TV förrän iPhone kommer med USB-C. Allt tyder på att jag för första gången behåller telefonen i tre år och väntar på nästa års modell. Men man kan ju strunta i mina i-landsproblem och fundera på när de borde ha bytt på iPhone? Tycker du att det var smart att ligga kvar ett år till med Lightning?

Samma med AirPods Max :stuck_out_tongue: bara för det är lightning så lockar dom inte. Samma med telefonen, nästa gång jag byter är när USB c kommer

Om behovet enbart är att ladda en enhet åt gången så förstår jag dig.

För min del räcker sällan mina fyra USB-C-kablar till ens :grin:

1 gillning

Vad innebär det rent praktiskt? Behöver jag köpa ny HDMI-sladd? Ingen aning vad jag har nu, kanske en som jag köpte på Apple’s hemsida till nuvarande 4K-ATV från 2017.

Tappa bort? Vad är du för slarver?

Jag har inte tappat bort något sedan jag gick i småskolan, och glömde en sked ute i skogen på en friluftsdag.

1 gillning

Man har ju flera laddare redan. iPhone, AppleWatch, Macbook, kameror, powerbanks och så vidare.
Så jag ser inte problemet.

De borde ju ha bytt på iPhone långt tidigare än i år.

MacBook har haft USB-C sedan 2015 och iPad Pro sedan 2018, märkligt att man då så här 7 år senare inte "hunnit" bli klar med bytet på iPhone och övriga produkter. Nuvarande situation känns för dum för att man ska tro att det är en del av en medveten strategi, men det känns också märkligt att ett så stort och resursstarkt företag som Apple - med en "it just works"-image - bara låter det "råka" bli så. Ologiskt hur man än ser på det.

3 gillningar

Från sajten:
image

Apple presenterade nya versioner av sin Apple TV 4K igår. En del förändringar och en av dessa är stödet för Thread som bara finns i den högre prissatta versionen.

De två versioner av Apple TV 4K som presenterades igår har 64 eller 128 GB lagring. För dig som funderar på att använda en i det smarta hemmet så bör du vara observant på att det bara är modellen med 128 GB som har stöd för Thread. Troligtvis vill Apple att fler köper den dyrare versionen (det skiljer bara 200 kronor) och dessutom finns det en anslutning för Ethernet i denna modell.

Stöd för Thread fanns i båda de äldre modellerna av Apple TV 4K, både i 32 GB och 64 GB-versionerna. Thread är ju en av byggstenarna i den nya standarden för smarta hem, Matter. Med stöd för Thread går det att ansluta nya enheter utan krav på hubb eller gateway vilket efterfrågas av många användare.

Ett smart tips är alltså att lägga till 200 kronor för modellen med 128 GB för lite mer framtidssäker lösning.

Källa: 9To5Mac

1 gillning

Vem sparar 200:- i detta läge? Varför överhuvudtaget ha 2 modeller med så liten prisskillnad?

4 gillningar

Ja. Väldigt märkligt och sedan ta bort stöd för Thread i den billigare när det till och med finns i tidigare modeller.

1 gillning

Nej du behöver inte göra någonting :slight_smile:

Så himla dumt att göra det otydligt.

1 gillning