Apple rör om i grytan ordentligt efter EU-kraven – så här kommer det bli framöver

PWAs kan ju köra WebKit, ett icke-problem. Fungerar fint på Android (fast WebView istället då). Men nu vill Apple gråta lite.

Ja precis. Men Apple verkar känna sig kränkta nu.

Vad är PWA?

Gråta, hur menar du?

PWA.

Det som artikeln @DanielS länkar till.

Apple begränsar PWA i EU för att användare kan välja webbläsare..

Tack! Såklart.

Det bör ju gå att ha kvar i Safari iaf.. "Lägg till på hemskärmen". Väljer man något annat så kan man inte lägga till på hemskärmen. Men det är väl där EU sätter stopp.. ska läsa artikeln.

Vad tycker ni är problemet med att man bara får välja standard webläsaren och EJ "standard webläsare motor"

Webkit tycker jag fungerar bra. Är väl "bara" funktionera ovan på som sätter gränsen? Eller har Apple låst det också? Tycker Firefox och DuckDuckGo är helt olika Safari t.ex.

Inte Safari, WebKit. :slight_smile:
Klart det går, om Apple vill. Går det på Android så går det på iOS. Nu straffas användarna istället.

edit: Allt annat som använder WebKit bör då förbjudas också, Inställningar, Mail, App Store etc. Logiken. :joy:

Återställd från chocken.. läst artikeln.

Det är ju bara att de inte blir fullskärm, det går fort att ha på hemskärmen. Gött!

Så summa kardemumma är att EU sätter stopp för att man måste kunna välja standarwebbläsarmotor.

Vänta nu... ja snart inte iOS kvar :smiling_face_with_tear:

edit: Ska de börja hacka på alla biltillverkare snart också... jag vill ha BWM motor i min volvo osv... :rofl:

Vänta nu jag mindes rätt, https://webkit.org är ju open source... men det kanske inte har någon betyelse.., i kravet. Tänkte först att det var mer låst.

Det har jag inte hört talas om.

"In an update on the Developer website (via 9to5Mac ), Apple explains that users in the EU will not have access to Home Screen web apps due to the support for alternative browser engines and the accompanying security risks and work required to implement a new solution."

Det borde inte innebära ett problem, verkar vara ett gap i hur iOS är uppbyggt kring det och Apple vill inte ändra på det.

Dock tappar man grundläggande funktionalitet, tex stöd för notiser från webbsidor (vilket Apple hyfsat nyligen tillslut började stödja). Apple höll ju länge emot fullt fungerande PWAs oxå, antagligen på grund av risken för att det blir mindre intressant att ladda ner vissa appar via appstore om en PWA räcker för samma funktionalitet.

Förstår, men är notiser från en hemsida verkligen en grunläggande funktion? Men men det sagt förstår jag att många använder det.

Jag hade lagt ner någon sida på hemskdärmen när det var nytt på iOS och sen slutade det fungera i någon iOS version senare..., sen fungerade det igen efter någon uppdatering, många år sen..

Har gillat det sen dess. Så smidgt att slippa först gå in i Safari och sen bokmärke...

Ibland kan jag dock störa mig på att man inte har tillgång till webbläsar knapparna :sweat_smile: när man väl gjort det till en "hem-app".

Jag håller helt med om att många appar är idag överflödiga, att det hade fungerat fint som bara en hemsida istället.

Men när det kommer till vissa funktioner som inte är "rena hemsidor" som gyro, kamera, osv så tror jag det är smdigare att utvecka det som en app?

Tror du på detta, allvarligt?
Att Apple gör sina tjänster/operativsystem medvetet sämre för att användarna ska bli sura på EU...

Klart de kan ha det kvar, men det får de ju inte för EU. Den funktionen funkar ju inte för andra websäsare. (Om inte Apple bygger ett ramverkt för att få detta att fungera på ett bra och säkert sätt.)

En något förenklad bild kanske men det är ju tydligt att Apple inte uppskattar denna reglering och har tagit till olika ”motåtgärder” som enbart appliceras för användare i EU.

De har ju bara gjort detta i EU, för att det är EU kräver detta. Jag skulle inte kalla det motåtgärd, utan att Apple försöker följa direktivet och att de nog anser att det är försämringar för användarna, så självklart uppskattas det inte.

Precis. Det jag menar med motåtgärd är att de hade ju kunnat välja att göra det på annat sätt som inte hade drabbat någon negativt överhuvudtaget men istället har de gjort tekniska åtgärder som eg inte har med regleringen att göra. Sen kan man välja att vara mer eller mindre konspiratoriskt lagd varför de väljer att göra så. :slightly_smiling_face:

Men vad märker jag som en ”normal” användare?
Som inte tänker ta ner några appar utanför App Store?