Apple rör om i grytan ordentligt efter EU-kraven – så här kommer det bli framöver

Nu kommer du ju kunna köra Firefox på telefonen.
Och du använder väl Safari nu och det är ju en app.:wink:

Det har jag gjort i många år. :joy:

1 gillning

Tror att han redan använder Firefox på telefonen (den som är ett skal till Safari).

2 gillningar

Fast det kommer bli riktiga Firefox i framtiden förmodligen. Inte ett skal på Safari (WebKit). :slight_smile:

Ännu bättre. :joy:

1 gillning

Yep, ser fram emot detta då Safari ofta har sina egenheter, som vi bland annat märkt här på bubblan ibland.

Vi får väl se hur många som kommer utveckla webbläsare till iOS. Många kanske inte ser meningen eller det ekonomiska i det.
Man vill ju heller inte ladda ner vilken webbläsare som helst som skickar data hit och dit.

Fast allt finns redan klart, på andra plattformar. Skal har ju alla webbläsare idag redan till iOS men tvingas använda WebKit som renderingsmotor.

1 gillning

Precis, alla som finns idag kommer garanterat hoppa på detta, annars är de riktigt korkade =)

1 gillning

En sak till som EU gärna får ta tag i är att se till så Apple låser upp lite så andra tillverkare kan göra smarta klockor till iPhone så det faktiskt fungerar bra.

Vad är det som inte fungerar? Jag kör inte med Apple Watch och allt fungerar som det ska.
Däremot får EU gärna trycka på så att Apple Watch fungerar utan iPhone. :slight_smile:

Noll integrering med notiser till exempel. Får du ett sms så vibrerar både klocka och telefon vilket är galet irriterande. Väldigt mycket är nedlåst med så som betalningar, vissa hälsodelar funkar inte, synkningen är inte stabil osv. Det är kort och gott inte en speciellt trevlig upplevelse och det är ju också därför de flesta tillverkare av smarta klockor har slutat ha stöd för iPhone.

3 gillningar

Det kanske är bra att vissa hälsodelar inte funkar. :joy::joy:

Det med notiser kan jag hålla med om. Jag tycker det funkar bra annars, men det är såklart olika från person till person vilka behov man har. Jag har gärna saker separat från Apples system (Hälsodata t.ex.) och förlitar mig på klockans tillverkare där.

Har missat att tillverkare slutat med stöd till iPhone, det suger ju.

Jag tycker personligen att EU inte ska lägga sig i vad Apple gör.

Med det sagt så tycker jag att Apple får skylla sig själva att de tvingas till åtgärder. Helt onödiga och giriga beslut gällande App Store senaste åren.

T.ex. att tillverkare inte kunnat hänvisa användare till betalning på hemsidan. Och att Apple inte sänkt andelen som tas på streamingtjänsters månadsavgifter (är ju helt sanslöst att streaming-tjänster behöver betala Apple för all framtid vid in app, därav att den möjligheten upphört de senaste åren). Likaså att spel-tjänster inte kunnat ha en katalog med spel. Fram tills nu då. Nu när de kan ha en egen butik utanför App Store är de plötsligt välkomna i App Store.

1 gillning

Historiskt har nog anittrust(konkurrensmyndigheters beslut om att bryta upp monopolliknande företag varit till godo. Ändå kan jag känna en oro när dagens politiker och de tjänstemän som är ansvariga agerar. Jag påverkas i detta av att jag definierar Apple som ett gott företag både till dess verksamhet och dess värderingar och det är såklart farligt. Men ändå...

Har för övrigt ikväll tänkt på hur mycket jag älskar Apple. Jag har fått ett nytt betalkort och suttit och bytt kort i sjukt många appar. Inser vad få det är som erbjuder Apple Pay och hur underbart enkelt det är när företag använder AP.

2 gillningar

Du har inte funderat på att kontakta AAA? :joy:

1 gillning

Det går snart över, en problemfri kväll gör ju inte rättvisa. :joy::joy::joy:

Jag är tveeggad. Å ena sidan tycker jag att besluten som meddelas här är bra, å andra sidan är jag rätt tveksam till att det är detta som EU ska lägga sin energi på.

Antitrust är en sak men dom har en tendens att detaljstyra ofta saker som politiker kanske inte förstår helt och hållet. Jag gillar att alla prylar får samma laddport, men hur länge är USB-C en bra lösning? På samma sätt dyker det ju hela tiden upp förslag på att polisen ska få tillgång till bakdörrar utan att politikerna förstår att skapar man en bakdörr har man per definition skapat ett mindre säkert system.

Sen kan man ju fundera över hur stor precentandel av iPhoneanvändarna som faktiskt bryr sig om renderingsmotorn i sin webbläsare, som faktiskt kommer använda NFC till en annan lösning än Apple Pay, eller väljer att side load appar... Känns lite som ett icke-problem i realiteten.