Apple motarbetar egen reparation mer

Kan Apple programmera om så kommer ju såklart skurkarna också att göra detta.

2 gillningar

Vi får väl hoppas att Apple har järnkoll på processen så att det inte kan ske. Men, det är förstås som du säger, är det möjligt ökar risken enormt för att det sker utanför Apples kontroll.

Det gäller att vara innovativ här för det är skurkarna. Det är som med lås, det går inte att låsa dem ute utan det man kan påverka är hur lång tid det tar innan de är inne.

1 gillning

Tyvärr är det väl så. :disappointed:

I bästa fall är det så att ID bara inte kan aktiveras utan Apples verktyg, inte att det kan kringgås med verktyget. Men sådana detaljer lär vi aldrig få veta, inte förrän det har hänt.
Men som det står i artikeln kanske Apple backar från aktiveringshindret, som de gjorde med kameraenheterna i 12-serien.

Face-Id och Touch-Id är fysiskt låst till maskinen så att ingen kan låsa upp telefonen genom att byta ut den enheten.
Surt när det gör det mer kostsamt att fixa telefonen men bra att inte fuska med säkerheten.
Jag åkte ut för det på en iPhone X som jag hade där Face-Id gick sönder. Fick byta hela telefonen och fick en utbytesenhet från Apple.

Killgissar du här, eller har du faktiskt något som backar upp ditt påstående?

1 gillning

Jag ”killgissar” eftersom den typen av information lär Apple aldrig delge. Jag lade i ett senare inlägg till följande: ”I bästa fall är det så att ID bara inte kan aktiveras utan Apples verktyg, inte att det kan kringgås med verktyget.” Det vi vet är att skärmen innehåller ett chip som måste aktiveras av Apple, alternativt, på ett mödosamt sätt, flyttas från den ena skärmen till den andra. Att det sistnämnda är möjligt talar entydigt för att detta är en åtgärd från Apple för att försvåra för tredjepartsaktörer.

3 gillningar

Förnuftet har segrat. :+1:t2:

Ja, billiga skärmar till folket! :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Ni som är för hur det fungerar just nu, är ni emot hur det kommer att fungera efter Apples uppdatering? Eller är ni alltid för det Apple beslutar? :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag tycker det är skandal att tillåta butiker som inte är auktoriserade att röra telefonerna.

1 gillning

Apples uppdateringar & beslut är jag oftast inte helt överens med men på något konstigt sätt så vänjer man sig och lär sig gilla dem. Efter ett tag har man glömt hur det var. En skum känsla men så är det för mig iallafall.

Får privatpersoner röra sina egna telefoner? Eller är det också skandal?

Senast imorse hade en person i Applebubblan problem med sin skärm, där det visade sig vara en hobbymeckare som bytat skärm.

Har man problem lämnar man telefonen till en auktoriserad reparatör.

1 gillning

Jag har bytt skärm flera gånger, på mina egna och andras mobiler, och det har inte varit några problem med dem. Borde jag ändå ha vänt mig till en auktoriserad reparatör, menar du?

Hur som helst, Apple har insett att begränsningen är orimlig och har därför tagit steget att återkalla sin plan att omöjliggöra tredjepartsreparation. Det är bra.
Lika bra är det att det finns auktoriserade reparatörer som folk kan vända sig till, de som har fått för sig att bara auktoriserade reparatörer kan utföra jobbet bra nog.

Fördelen är väl nu att var och en kan bestämma själv vem som byter deras skärm. En win, win situation tycker jag.

2 gillningar

Precis, vad jag skrev. :arrow_up: :wink: