Apple motarbetar egen reparation mer

Går skärmen sönder på Iphone 13-serien måste den lagas av Apple eller av dem godkända verkstäder. Annars slutar Face ID att funka. Tidigare var det Touch ID och True Tone. Åtgärderna är strikt talat inte objektivt motiverade utan syftar så klart till att kamma hem serviceintäkterna för egen del. Jag hoppas att rörelsen bakom rättigheten att reparera kan leda till att bryta denna trend.

Är inte detta bra för hålla högsta kvalitet?

2 gillningar

Detta är för att ingen “lallare” som helst ska kunna laga dom. Om skärmen inte placeras rätt med rätt verktyg tappar du IP klassningen och således kanske din mobil går sönder när det regnar lite lätt.
Absolut inget speciellt för Apple i sig utom alltid varit så för IP klassade enheter.

Ser inte problemet.

2 gillningar

Ska inte var och en få välja vilken kvalitet de vill ha? Jag satte i en tredjepartsskärm i en 5s en gång och kunde inte se någon skillnad. Originalet hade gulnat (och lossnat från limmet) i kanterna, så jag kunde fortfarande jämföra. Jag blev nöjd i alla fall. Skruvar du på sådant här själv?

Jag är en lallare, vilken som helst och har inga problem att reparera/serva med rätt utrustning och guider. Jag är händig. Det är väl bra om folk som inte kan själva får hjälp, men varför ska lallarna inte få lalla? De har trots allt sin egen egendom i händerna. Eller, de kanske bara hyr av Apple?

Nej det tycker jag inte. Håller 100% med på Apples tillvägagångssätt.

1 gillning

Det begränsar vikt m.m på en iPhone, dator mfl. när man måste ta hänsyn till att folk skall kunna skruva isär dom själv.

Alla vill att det sak vara snabbare, mindre, ljudlöst osv.
Då måste Apple mfl. löda fast saker i korten (ram, ssd osv) och på så sätt få ner vikten och tjäna några sekunder m.m.

Det handlar inte bara om att motverka piratdelar av låg kvalitet eller att vissa komponenter är fastlödda för att spara plats eller minska produktionskostnader. Från artikeln ovan:

Swapping an ‌iPhone 13‌'s display with a display from a new ‌iPhone 13‌ results in an error message that says "Unable to activate Face ID on this ‌iPhone‌.

Tycker att det är ett jätteproblem att reparationer motarbetas. Både för konsumenten och för miljön, vi behöver bli bättre på att minska slit och släng i alla hänseenden.

2 gillningar

Håller du även med Apples tidigare förhållningssätt, att man kunde reparera själv?

Som hyfsat kompetent hemmaskruvare, och av artikeln att döma, kan jag inte se att det är tekniska eller estetiska överväganden som tvingar fram detta, utan att det är en medveten strategi att stänga ute tredjepartsalternativ.

Hade din 5s Face-ID?

1 gillning

Nej, det var inte uppfunnet då. Men de olika X, Xs, Xr, 11 och 12 har det, och där kan man byta skärmen utan att Face ID slutar att fungera. Tycker du att det var rätt av Apple?

Så då haltar din jämförelse och är inte relevant.
Det jag vet är att många som påstår sig vara händiga istället har sönder sina enheter mer i sina försök att laga dom. Och sen försöker lura till sig garantireparationer.

Vilken ”jämförelse”? Du skriver i gåtor.
Det är riktigt att en skärm på en 5s inte har Face ID. Stating the bleeding obvious.
Men på den skärmen är Touch ID monterad och den måste först försiktigt lossas från SoC, avmonteras från originalskärmen och sedan överföras till den nya skärmen. Annars förstörs funktionen. Detta går dock att göra utan specialprogram eller verktyg från Apple.
På samma sätt kan skärmar bytas på de modeller jag nämnde vad gäller Face ID, utan att funktionen förstörs. Också detta utan specialprogram eller verktyg från Apple.
Vad gäller din ankedotiska bevisföring tvingas man rycka på axlarna av flera skäl. Dels handlar det inte om reparationer, dels handlar det inte om vad som är tekniskt möjligt eller omöjligt.
Jag antar att du vill ha något sagt med allt detta, men vad vet jag inte.
Min tråd handlar i vart fall om rätten att kunna reparera sin egendom.

Du jämför 5s som inte har Face-ID med telefoner som har det. Skillnaden i kunskap/svårighet skiljer sig. Inga gåtor utan hur kristallklart som helst.

Och det kan man genom att göra det hos auktoriserad verkstad.

Vilken anekdotisk bevisföring?

Det är olika reparationer, ja. Men vad som är svårt eller enkelt är inte relevant, utan vad som är tekniskt möjligt. Fram till 13-modellen kunde vem som helst byta skärm oavsett om den bar Touch ID eller Face ID utan att respektive funktion förstördes.

Jag tvingas vara övertydlig då: Rätten att reparera själv eller via tredje part. Rätten att reparera-rörelsen handlar inte om att rätten ska vara exklusiv för tillverkaren eller dennes samarbetspartner.

Det du skrev som ovan. Anekdotisk bevisföring.