Apple motarbetar egen reparation mer

Jag har börjat förstå att du rycker på axlarna åt vad andra tycker/vet när du har din förutfattade mening. Du blir rent utav mästrande och överlägsen i din ton.

Jo det är relevant tycker jag.

Många företag som sysslar med eftermarknadsservice jobbar mer & mer så här. Tittar jag på min bransch så försvårar tillverkarna för varje år att vi inte ska kunna göra reparationerna korrekt. Utrustning kommer efterhand men kostar i vissa fall så pass mycket att det inte är lönsamt att skaffa. Så det är väl ett sätt att behålla eftermarknaden. Till en viss del förstår jag dem då de har alla utvecklingskostnaderna men EU reglerar ju så gott det går med konkurrenslagen som tillverkarna kringgår så gott de kan.

4 gillningar

Ett problem som jag ser gällande batterireparation är att om tredjepart har tillgång till original batterier. Hur vet man som kund att dom verkligen sätter i ett original och inte ett pirat men tar betalt för original?
Som kund litar jag mer på Apple när jag skickade iväg min iPhone för batteribyte. Ja det kostade mer men då är jag garanterad att det är av bra kvalitet.
Så jag är både för och emot ( i vissa fall) rätt till att reparera.

Det är inte svårt att förstå vad @anon27753120 menar utan att hänga upp sig på att 5:an inte hade Face Id, det tillför ju inget till diskussionen direkt.

7 gillningar

Han är i sina diskussioner väldigt snabb att påpeka ”felaktigheter” då får han acceptera samma behandling….typ :grin:

Problem uppstår ju den dagen tillverkaren av olika anledningar inte vill eller kan ge dig den support som krävs.

T ex förlängde jag livet på min sambos elcykel genom att lämna in batteriet till en seriös reparatör som bytte ut alla celler till nyare och bättre dito av hög kvalitet. Hade cykeltillverkaren lagt in hinder för det hade cykeln varit värdelös.

2 gillningar

Som sagt jag är kluven för alla scenarion är inte jämförbara.
Jag vill kunna lämna den hos en reparatör och vara garanterad att det är originaldelar och inte pirat men betalar för original.

Det du skriver här om original- eller piratbatterier är en annan sak än rätten att reparera. Givetvis måste konsumenten se upp med dåliga produkter, men det är, som sagt, en annan sak.
Inte sällan överträffar tredjepart original. PolarCells batterier är starkare och hållbarare än original. Det är deras nisch.
Du får gärna, hypotetiskt sett, skicka in din SE 1st gen till Apple (om de nu fortfarande ger service på den) men för egen del föredrar jag att sätta i ett billigare och bättre batteri. Vilket jag har gjort. Se dump.

dump

Ja, och det kan du ju genom att lämna in den hos Apple eller någon av deras samarbetspartners oavsett om Apple tillåter tredjepartsreparationer eller ej.

Hur var det nu med anekdotisk bevisföring? Är den acceptabel bara för att den passar dina argument? :wink:

Jag har bara dåliga erfarenheter av att lämna iPhone för batteribyte hos lokala förmågor. Dåliga batterier som inte räcker mer än ett år. Nej jag har inget intresse av att göra det själv. Därför skickar jag iväg för att vara 100% säker att batteriet är av likvärdig det som satt i från början.

Jag vet och det är det jag gjort hela tiden. Men det jag syftade på är när Hasse på hörnet gör reklam att det är original och tar betalt för det men är ett pirat. Jag som konsument utan eller annan med dålig grundkunskap kan inte avgöra det.

Om du läste länken så ser du att anekdotisk bevisföring inte är ogiltig i alla lägen. Om man exempelvis har ett batteri som ger 1915 mAh jämfört med originalets 1624 mAh, så är det bevisat att det är starkare. Dumpen var med just för att visa det.
Jag respekterar fullt ut att man tar det säkra före det osäkra och överlämnar service åt tillverkaren och dennes samarbetspartner.
Däremot inte att man inte själv ska tillåtas reparera på sina egna villkor.

Jag kan omöjligen veta att det är en skärmdump från din telefon så jag är av åsikten att den inte är relevant. Så länge du åberopar icke relevant anekdotiskt bevisföring gällande mina upplevelser så gör jag det med dina också. :+1:
Over and out… Skall åka på jobb och har inte tid mer.

Jo, jag kan ju ha snott dumpen eller ha manipulerat den, för all del. Det går ju inte att bevisa så här. Det enda jag kan bevisa är att det finns ett sådant märke:

Sedan får vem som helst tro vad som helst, jag är i alla fall nöjd med batteriet. Och väldigt nöjd med att jag kunde serva mobilen själv.
Innan jag bytte hade jag ett från samma tillverkare. Då var det på 1750 mAh, och efter 183 cykler låg det på 1732 mAh. Men jag bytte ändå, jag är ju intresserad av teknik. :rofl:

dump

Ha det så bra, återkom om du har tid och lust. :hugs:

1 gillning

Det måste finnas bättre sätt att motarbeta oseriösa reparatörer än metoder som även försvårar eller omöjliggör för seriösa aktörer.

2 gillningar

Seriösa aktörer blir väl Apple certifierade?

Vet inte vad som krävs för att bli Apple-certifierad, men jag misstänker att det kan vara svårt för en liten (men seriös) verksamhet att lyckas med det om det är förknippat med stora krav och kostnader.

Det kan också handla om att reparera produkter som tillverkaren inte vill eller kan reparera. Se exemplet med elcykeln tidigare i tråden.

Bra för säkerheten att du inte kan fippla med face/touch id hur som helst.

Med tanke på hur innovativa skurkar är så håller jag på Apple här.

3 gillningar

Det har aldrig gått att fippla hur som helst med ID. Båda teknikerna går ut på att ID är låst till SoC. Men ID har fram till 13-serien inte varit låsta till skärmen, utan den har gått att byta ut. Snarare är det så att de säkerhetskraven nu har lättats på, eftersom ID-enheten nu kan programmeras om, dock endast av Apple och deras samarbetspartner. Vi får väl hoppas att inga ”innovativa skurkar” har eller tar anställning där.