Apple gör nytt försök att öppna en Apple Store i Stockholmsområdet

Hisingen är skärgården

1 gillning

Lite USA statistik om iPhone köp:
Here's why Apple needs to get more iPhone buyers to shop at the Apple Store - PhoneArena

21% köper sin iPhone på en officiell Apple butik. Resten på andra håll som hos telefonoperatörer. Fast butikerna har ju datorer och annat förstås.

Är det fortfarande MOS som är tilltänkt plats? Vill nån ens etablera sig där länge? Fick för mig att många företag flydde när becknarkidsen började hänga där istället för i Kista Centrum?

Hade varit intressant att se hur det ser ut i andra regioner samt ta med Apple Store Online.

Jag upplever att USA fortfarande är väldigt fokuserat på telefonoperatörer och de tre stora har alla väldigt bra deals på ny iPhone. Min fru bytte in en gammal iPhone X och fick en iPhone 15 för typ $200, och då är det ju svårt att välja att köpa 'rent' hos Apple.

Ja jag tror också telefonoperatörer i Sverige är viktiga för Apple. De gör ofta reklam för iPhones. Sen att driva butiker är dyrt. Till och med Samsung som har ett stort sortiment av prylar stängde sin:

Så jag tror Apple även i fortsättningen kommer att ha få butiker i Sverige.

Hur det är i övriga länder är svårt att veta.

Från sajten:
image

Det var nära att Apple öppnade upp en flaggskeppsbutik i Kungsträdgården i Stockholm men de planerna gick i kras men nu kommer Apple slå upp dörrarna till en andra butik i Stockholm.

Det är i Westfield Mall of Scandinavia i Solna som butiken kommer att öppna upp och eftersom det är ett köpcentrum så blir det med största sannolikhet en liknande butik som de som finns i Täby Centrum, Malmö och Helsingborg. Apropå Helsingborg så har Apple valt att inte förnya hyreskontraktet i Väla. Om de kommer leta efter en annan plats är oklart, men det mest logiska kanske hade varit att passa på att öppna upp något i Göteborg som ett nästa steg.

Westfield Mall of Scandinavia

Exakt var i Westfield Mall of Scandinavia butiken kommer öppna upp återstår att se men till Di beskriver Apple butiken som en “otrolig ny butikslokal” så det kan bli så att den blir snäppet flådigare än de som finns i Sverige idag.

Källa: Di

 

2 gillningar

Nog betydligt bättre lösning än Kungsträdgården helt ärligt. Smidigare att ta sig dit för stora delar av Stockholm. Lättare med parkering, det är nog fler Apple-kunder som jobbar i det området än runt Kungsan trots allt.

Men oj vad kids det kommer vara som springer runt och latja med iPhones i den butiken.

Japp! Men hade varit kul med en ordentlig flaggskeppsbutik även fast jag måste erkänna efter att ha besökt ett gäng olika världen runt att det inte riktigt är lika ballt längre.

Betydligt bättre det än i Täby. Om man nu mot förmodan skulle behöva utnyttja sin AppleCare+. Nu blir det gångavstånd till Apple Store :slight_smile:

Kul att de gör nya försök att öppna i Stockholm hela tiden men misslyckas och öppnar i en annan kommun.

1 gillning

Om du inte bor i Täby.

Bor du annanstans än i Täby/Danderyd i Stockholmsområdet så är MoS lättare att ta sig till. Täby må vara lite snobbigt o fint, men det är off jämfört med MoS. :man_shrugging:

Ja jag har med tiden insett hur absurt det hade varit att öppna en stor ståtlig butik i Kungsträdgården när det enda de behövs till är att serva iPhones. Som numera dessutom visst skickas iväg utomlands för reperation.

Allt eftersom Apple blivit världsbäst på alla delar av ägandet (nyköp – support - reperation) via nätet så känns det som att butikerna har spelat ut sin roll för mer än smidig in- och utlämning. Och då är inte Kungsträdgården den bästa platsen.

Du har en ganska snäv syn på vad Storstockholm innehåller...

2 gillningar

Men alla bor väl norr om stan!:wink:

Har sagt det tidigare. Öppna en i Farsta Centrum.:sweat_smile:

3 gillningar

Eller Älvsjö, där de ska bygga 7000 nya bostäder.

1 gillning

För mig som reser kollektivt från södra Stockholm tar det ungefär lika lång tid till Täby Centrum som till Mall of Scandinavia – 50–60 minuter – så den här butiken blir inte bättre för mig.

1 gillning

Tycker den ser ut exakt som alla andra köpcenter-butikerna.

Rendering på butiken från Apple.

Nej!!! Vad tråkigt att Apple stänger på Väla :sob:


Här bakom verkar den nya Apple Storen vara gömd än så länge i Mall of Scandinavia.

1 gillning